Recensie

Nieuwe Volvo V60: de oer-‘station’ is terug

19-06-2018 13:36

Volvo is tegenwoordig zó veel meer dan het ultieme stationautomerk. Maar met de nieuwe V60 keert het Zweedse merk terug naar de ‘roots’.

Toen de laatste Volvo V70’s in 2016 bij de dealers te koop werden aangeboden, ontstond er een run om deze te bemachtigen. Want zei je vroeger Volvo, dan zei je  ‘stationwagens’. Maar het volgende nieuwe Zweedse model uit die categorie dat destijds na de V70 het licht zag , was de V90. Dat bleek een verschuiving van L naar XL. En van down-to-earth naar premium. Dat was voor de ware V70-rijder vaak twee stappen te ver. Velen bleven gewoon doorcruisen in hun oudere bak. Volvo zelf zegt dat er in Nederland zo’n 200.000 oudere Vikings rondrijden. Niet dat opeens op de hockey-parkeertereinen nieuwe Volvo’s tot de bedreigde diersoorten behoorden. Want de Zweedse SUV-varianten, zoals XC40 en XC60  zijn daar tegenwoordig net zo normaal als grasparkieten in het Vondelpark. Veel van deze huidige bestuurder zijn nu veel ooit verknochte Duitse autofans, die zich prima thuis voelen bij de Zweedse makelij.

Kopie uit de vliegwereld

Toch zal de échte Volvo-adept een vreugdesprong maken bij het horen van het nieuws. dat Volvo nu met een nieuwe V60 komt. Want die ziet het meteen: dit is dé opvolger van de aloude V70. Met ongeveer dezelfde maten, iets meer dan 500 liter bagagecapaciteit, een strakke vormgeving en natuurlijk, het is het DNA van Volvo, heel veel veiligheid. De nieuwste veiligheidstool is zelfs standaard aanwezig. Deze is afgekeken van de vliegwereld. Dreigt er een botsing in de lucht, dan wijken de toestellen automatisch naar links of rechts. Hetzelfde doet nu de nieuwe V60 bij een tegenligger. Automatisch zwenkt de auto weg van het aanstormend gevaar.  Daarnaast is de V60 voorzien van actieve remtechnologie. Deze voorkomt dat je per abuis op voetgangers, fietsers en grote dieren knalt. Het systeem werkt tot een snelheid van 60 km/u en is dus vooral nuttig binnen de bebouwde kom. Een ander sterk staaltje van autonoom rijden is het zogenaamde Pilot Assist-systeem. Dit houdt afstand, remt af en stuurt automatisch mee in de bochten, Ja, volgens Volvo is de nieuwe V60 op het gebied van autonoom rijden zelfs de whizzkid van de gehele Zweedse familie.

Premium hipster

Grote verschil met het V70-tijdperk is dat Volvo tot de Premium-hipsterstand is verheven. Over een paar jaar volgt de introductie van vele stekkermodellen. Volvo stelt zich ten doel om rond 2025 ongeveer 1 miljoen auto’s met elektro-ondersteuning te hebben verkocht, dus inclusief plug-in hybrides. Ja, stilstand is achterstand. Dit motto geldt bij uitstek in automotive-land. Volvo heeft de handschoen nu opgenomen tegen de grote Duitse drie merken. Wil je die strijd winnen, dan moet je meer zijn dan alleen het ultieme stationwagenmerk, dat Labrador-eigenaren en ribbroekdragers bedient.