Op internet circuleren klachten van Amerikaanse gebruikers van de nieuwste mobiele apparaten van Samsung, zoals de S9-telefoon en de Galaxy 8-tablet. Volgens de klagers hebben de toestellen ongewild foto’s verstuurd naar contacten in het adresboek. Een gebruiker op Reddit zegt: “Vannacht, terwijl ik lag te slapen is via de standaard Samsung berichtenapp de hele fotobibliotheek naar mijn vriendin gestuurd.”
Ook op het online-forum van Samsung voor gebruikersondersteuning zijn klachten te lezen. Het probleem lijkt zich vooralsnog alleen voor te doen bij Amerikaanse klanten van T-Mobile. Dat bedrijf ontkent aan Gizmodo dat het verantwoordelijk is voor de problemen. Het is voor een gebruiker moeilijk te zien dat er ongewild foto’s zijn verstuurd. Alleen in het verzendlog is te zien dat er foto’s zijn verstuurd, maar dan is het voor de gebruiker al te laat.
Gebruikers die bang zijn dat er ongewild foto’s worden verstuurd kunnen dit voorkomen door in de instellingen van de berichtenapp de automatische toegang van de app tot de fotomap uit te schakelen. Probleem is dan wel dat er geen foto’s via deze app kunnen worden verzonden.
De Nederlandse vestiging van T-Mobile heeft geen klachten ontvangen van Nederlandse gebruikers. Samsung VS zegt: “We zijn op de hoogte van de meldingen. Onze technici onderzoeken de zaak.” Volgens Samsung Nederland “zijn er in andere landen dan de VS geen vergelijkbare meldingen geweest, ook niet in Nederland en België. Onze technische teams zetten hun onderzoek voort om de oorzaak te achterhalen.”
Anp