Liefde is belangrijker dan geld verdienen. Althans, volgens Banksy. Een paar jaar geleden maakte hij een kunstwerk van een meisje met een rode ballon in de vorm van een hart. Een groot rood hart aan een touwtje. Hij veronderstelde dat het kunstwerk op een dag zou worden geveild onder vermogende particulieren. En hij had gelijk: vorige week werd het kunstwerk voor meer dan een miljoen Engelse ponden door Sotheby’s in Londen verkocht aan een onbekende koper met veel geld en een telefoonlijn.
Vlak nadat de veilingmeester “Going, going, gone” riep werd het kunstwerk in stukken gescheurd door een papiervernietiger verborgen in de lijst van het schilderij. Alle aanwezigen waren verbaasd en staarden naar het half verscheurde kunstwerk. Wat gebeurde er? Niemand had het geloofd als niet de helft van het schilderij onder de lijst hing: zoals jaloezieën voor een blinde muur kunnen hangen.
De reacties in de media gingen over de financiële gevolgen: wie was verantwoordelijk voor het dragen van de kosten? Was de nieuwe eigenaar nu plotseling schuldenaar geworden? Of was Sotheby’s verantwoordelijk omdat het incident plaatsvond tijdens de veiling? Ook werden de mogelijke monetaire uitvloeiselen van de stunt besproken: daalde de waarde van het kunstwerk tot nul of steeg juist de prijs omdat deze ongeëvenaarde stunt geldwaarde had toegevoegd?
Wat niemand tot op heden overwoog, kwam uit het hart van mijn 14-jarige dochter Ianthe. We kampeerden nabij een Spaans vissersdorpje toen ze het nieuws hoorde en naar de foto van het halfvergane kunstwerk keek. Haar eerste reactie was blij verrast: Banksy (die ze op school al eens had bestudeerd) vindt liefde belangrijker dan geld. Hij redde het rode hart van de ondergang en incasseerde zijn miljoen pond niet.
Het zette me aan het denken. In 1969 nodigden Yoko Ono en John Lennon de media uit om hen te filmen in bed in het Hilton-hotel in Amsterdam om de wereld te vertellen “Make Love, no War.” Het was in een tijd dat de hele wereld in de ban was van het winnen van een oorlog.
Nu de hele wereld in de ban is van geld verdienen vertelt mysterie-kunstenaar Banksy ons om vast te houden aan het rode hart der liefde. Maar Banky´s boodschap wordt helemaal niet begrepen door succesvolle managers, speculanten, vastgoedbaronnen, zakenmensen, vermogende particulieren en drugshandelaren die bieden op kunst. En eigenlijk zag ik het zelf ook niet. Ook mijn brein bleek allereerst de financiële consequenties van de stunt te overwegen. In onze fantasieloze door-geld-gedreven maatschappij vergt het de wijsheid van een tiener om Banksy te begrijpen en zijn boodschap te decoderen:
“Make Love, no Money.”
The buyer, a female European collector and a long-standing client of Sotheby’s, is proceeding with the purchase at the same price as was achieved in the room on the night. #LoveIsInTheBin #Banksy pic.twitter.com/IAwevnlHFP
— Sotheby’s (@Sothebys) 11 oktober 2018