Supermarktketen Albert Heijn neemt afscheid van zijn reclame-icoon ‘meneer Van Dalen’. Acteur Harry Piekema vindt het na tien jaar tijd voor nieuwe uitdagingen en figureert komende dagen voor het laatst als de bekende supermarktmanager in een speciaal samengestelde afscheidscommercial.
Piekema was op 19 juni 2004 voor het eerst te zien in een spotje van Albert Heijn. Na 153 tv-commercials zet hij er een punt achter. ”Ik wil een aantal nieuwe projecten gaan doen en dat is niet meer te combineren”, vertelt hij aan het ANP.
Begin volgend jaar regisseert hij de Engelstalige toneelvoorstelling ‘Mrs. Picasso’ en komende zomer wil hij als acteur zelf op de planken staan met de festival-voorstelling ‘Onbekend’.
Imago
De acteur denkt niet dat het lastig gaat worden om de rol van meneer Van Dalen van zich af te schudden. Afgelopen jaren deed Piekema al veel regiewerk in het theater en hij verzorgde de voice-over voor de natuurfilm ‘De Nieuwe Wildernis’. Ook gaf hij communicatietrainingen en workshops aan acteurs.
Door zijn werk bij Albert Heijn kon Piekema de afgelopen jaren niet zomaar interviews geven. ”De mensen moesten echt denken dat ik bij een supermarkt werkte”, vertelt de acteur. In zijn contract was ook vastgelegd dat hij zijn boodschappen alleen bij supermarkten van Albert Heijn mocht doen. Dit om te voorkomen dat het boegbeeld van de grootgrutter uit Zaandam bij concurrenten als Jumbo of Plus zou worden gespot.
Bijzondere momenten
Het werk voor Albert Heijn was erg leuk, vertelt Piekema. Zo moest hij ooit onderwateropnames maken en heeft hij als Tarzan met lianen door een supermarkt geslingerd. Als bijzondere momenten noemt Piekema ook het maken van een spotje met de Muppets in de Verenigde Staten en commercials met bekende Nederlandse voetballers.
”Wat ik erg bijzonder vond, was dat Giovanni van Bronckhorst – die ik toch als een held beschouw – toen met mij op de foto wilde. Dat had ik niet verwacht”, aldus Piekema.
Prijzen
De commercials met meneer Van Dalen ontvingen 33 Gouden Loeki-nominaties. In 2008 won hij een oeuvre-award tijdens de Gouden Loeki uitreiking. Piekema’s laatste commercial is tot en met 30 december te zien op de Nederlandse televisie. Op ah.nl/bedankt en het Albert Heijn YouTube-kanaal kunnen fans nog de hoogtepunten uit de afgelopen tien jaar terugkijken.
Albert Heijn stelt dankbaar terug te kijken op de inzet van Piekema. De keten beschouwt zijn vertrek als een moment om ‘vernieuwing’ door te voeren in de reclame-uitingen. Daarover maakt Albert Heijn in het eerste kwartaal volgend jaar meer bekend.
Anp