Geen wonder dat de Nissan Qashqai hier behoort tot de verkooptoppers. De auto is ons Nederlanders op het lijf geschreven. Zeker nu, met de nieuwe motoren.
Nomaden hebben een vreemde aantrekkingskracht op automerken. Volkswagen noemde zijn prestigemodel Touareg. Dankzij Nissan leerden we de Qashqai kennen. Op Wikipedia lezen we dat het hier gaat een rondtrekkende Iraanse volksstam, die zijn tenten overal en nergens opsloeg. Wij altijd maar denken dat de modelnaam afkomstig was van ‘cash cow’. Dat is helemaal niet zo gek, omdat de Qashqai nog steeds als warme broodjes over de toonbank gaat. Ook in Nederland. In ons land is dit model in 2018 de bestverkochte auto in het populaire crossover-segment.
De Qashqai is ons Nederlanders namelijk op het lijf geschreven. Wij willen graag ‘wèènig vur un bietje’. Bovendien hoeven we liever niet teveel ons kop boven het maaiveld uitsteken. De Qashqai voldoet daar prima aan. Het is pas een opvallend fraaie auto als je er goed naar kijkt. Is Doutzen Kroes zo ook niet groot geworden? Het is bovendien een auto die standaard zo bomvol zit met allerlei technologische snufjes, dat ons kruideniershart daar sneller van gaat kloppen. Om ook tot de motorisch top te behoren heeft Nissan nauw samengewerkt met Mercedes-Benz, waardoor het sinds begin december een aantal spiksplinternieuwe benzinemotoren op de markt brengt. Allereerst een 1.3-liter benzinemotor, die goed is voor zo’n 140 pk. Dat zijn fors meer motorische paarden dan de 115 pk van de 1.2 DIG-T motor die het vervangt. Je hebt als aanstaande Qashqai-rijder ook nog de keuze uit een 1.3-liter benzinemotor met 160 pk’s. Dat lijkt iets inleveren ten opzichte van de voorheen 3 pk’s meer tellende 1.6 DIG-T. Maar hier schuilt de winst in de veel hogere trekkracht. Die hogere trekkracht geldt overigens ook voor de 140 pk krachtbron.
Wat dat betekent in de praktijk merkten we in de heuvels rondom Barcelona. Daar waar we vroeger ‘heuvel op’ moesten terugschakelen naar zijn ‘twee’, konden we nu lekker blijven rondtuffen in zijn ‘drie’. In de ogen van een buitenlander is een vakantievierende Nederlander onlosmakelijk verbonden met zijn caravan. Laat de Qashqai met zijn sterk verbeterde trekkracht nu nóg beter in staat te zijn om deze sleurhut naar de camping in Spanje te trekken. Met minder CO2-uitstoot. En, ‘ons bin zuunig’, tegen aanzienlijke beperktere kosten. Dankzij de sterkere krachtbronnen verbruikt de Qashqai namelijk minder benzine. Bovendien hoeft de auto minder vaak bij de dealer langs: voorheen na 20.000 km, nu pas na 30.000 km. Zoals good-old Zeeuws meisje dat eens al zo treffend zei: ‘Dat wordt hele guldens sparen.’
Prijzen: vanaf 28.390 euro.