Recensie

T-Cross: VW’s nieuwste hoogvlieger/hoogzitter

22-05-2019 13:59

De markt voor compacte crossovers blijft bijna onverzadigbaar. Dat weten ze natuurlijk ook bij Volkswagen, dat op sunny Mallorca haar nieuwste semi-stoere telg, de T-Cross aan ons toevertrouwde.

Het Volkswagen-concern zet breed in op elektrische voertuigen, die ze de komende jaren op ons loslaten. Maar laten wij in al die E-mobility vooral niet meteen de verbrandingsmotor bij het grof vuil zetten. Er worden nog steeds prachtige fossiele krachtbronnen ontworpen, zoals de 1.0 driecilinder benzinemotor van de VW-groep, die nu weer de drie zuigertjes laat deinen in de T-Cross, hun nieuwste compacte crossover, aka de ultieme auto voor senioren en babyboomers, vanwege de ‘hoge instap’. Maakt dit de bolide nou net zo oubollig als de klantenkring? Misschien. Ondertussen is ie wel ultra-zuinig en effectief in het gebruik binnen de bebouwde kom. Trouwens, hij sjouwt ook als een beertje over kliffen en bergpasjes, ondervonden wij in Mallorca. Dit motortje met het slagvolume van een fles AH-Huiswijn, komt nergens kracht te kort. De 115 PK van deze turbomotor voelen en trekken als een 4-cilinder, terwijl je met een kwart minder op pad bent.

Het geeft de T-Roc bijna – zoals ze dat in Duitsland mooi noemen – überhol-prestige. Hij voelt verder lekker stevig aan, al lijken de gebruikte materialen niet allemaal samengesteld uit het gekende VW-graniet. Ideaal vonden wij verder de verschuifbare achterbank, die je liefst 14 centimeter naar voren of achteren kan verplaatsen. Dat levert opeens heel veel laadruimte op! En waar ietsjes bezuinigd lijkt op de styling binnenin, daar pakt VW vet uit (prioriteiten!) met de veiligheidsvoorzieningen. De T-cross heeft standaard lane departure control en front assist. Bovendien herkent hij voetgangers en fietsertuig en bij het achteruit rijden, geeft hij een seintje als er andere voertuigen te dichtbij komen. Wij zijn blij!

Op de kleurstyling van de T-Roc kan je je als klant uitleven als was je een groep 2-kleuter. Je kan hem ook in zo’n beetje in vijftig tinten grijs laten afleveren, al zouden wij kiezen voor een deftige champagnekleur. Heel kek vonden wij overigens de zwarte achterlichtbalk. Ook qua rij-eigenschappen scoort de T-Roc dikke voldoendes. Hij stuurt intuïtief, niet in de laatste plaats door een stuurbekrachtiging die zijn assistentie aanpast aan de snelheid. Meer bekrachtiging bij lage snelheden en andersom. Heerlijk op de kronkelweggetjes van Mallorca en dan is er straks ook een 150 PK-sterke TSI-motor leverbaar, waarmee ie vast nog strakker spoort.

Deze VW moet overigens de concurrentie aan met populaire mede-crossovers als de Renault Captur, de Opel Crossland X, de Mazda CX-3, de Fiat 500X en in mindere mate de Jeep Renegade (coole auto, maar dit tussen haakjes). En ook al zijn de Duitsers wat later de markt op komen rijden, de VW-badge is zo sterk, dat ie waarschijnlijk de showroom uit vliegt, dankzij die senioren, die lachend die 26-mille uit de kontzak van hun paarse broek trekken voor de meer aangeklede versie van deze T-Cross. Een naam die overigens wel sterk doet denken aan dat Afro-amerikaanse pubergroepje uit de nineties, of eh, was dat nou Kris Kross?