De publieke omroep heeft vorig jaar 166 miljoen euro verdiend met reclame op televisie, radio en online. Dat is het laagste resultaat in twintig jaar, meldt het main stream printmedium NRC Handelsblad. In 2017 verdiende de omroep nog bijna 179 miljoen euro.
Dat staat in het jaarverslag over 2018 dat Ster vrijdag publiceert. Ster verkoopt de reclame op alle platformen van de publieke omroep: van de spotjes op NPO 1 en de blokken op 3FM tot de banners op DWDD.nl en de commercials van NPO Start.
Terwijl de gehele tv-advertentiemarkt in Nederland met circa 3 procent groeide en de omzet van RTL Nederland toenam met 6,5 procent, daalde de Ster-opbrengst dus ruim 7 procent. Dat is niet alleen het gevolg van de dalende kijktijd onder met name jongeren.
Ster-directeur Frank Volmer wijt de daling aan zijn veranderingen in het commerciële beleid (Ster geeft sinds vorig jaar geen kortingen of bonussen meer aan mediabureaus), aan de verscherpte privacyregels (zodat hij minder gepersonaliseerde en duurdere reclame kan verkopen online) en aan het ontbreken van het Nederlands elftal op het WK.
Anp