Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media. De Belgische onderneming die voorheen bekend stond als De Persgroep betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands, waar onder meer Libelle, Donald Duck, vtwonen en nieuwswebsite NU.nl toe behoren.
DPG Media is onder meer eigenaar van de Volkskrant, AD en Qmusic. Volgens DPG-topman Erik Roddenhof is de overname van Sanoma Nederland “een belangrijke versterking van de onderneming en een noodzakelijke stap in de steeds verder digitaliserende wereld”. De combinatie tussen de twee geeft ze volgens Roddenhof de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt, zo constateert hij.
Sanoma Nederland was vorig jaar goed voor een omzet van 424 miljoen euro. Bij het bedrijf werken bijna 1000 medewerkers die allemaal overgaan naar de nieuwe eigenaar. DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, zette in 2018 een omzet van 746 miljoen euro in de boeken. Het bedrijf telt momenteel 2795 voltijdsbanen.
De transactie is nog afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen. Ook is de overname voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden. Naar verwachting wordt de deal in het derde kwartaal van volgend jaar afgerond. Sanoma vertrekt overigens niet helemaal uit Nederland, maar gaat zich richten op de educatieve tak Sanoma Learning. Rob Kolkman, momenteel topman van Sanoma Media Netherlands, komt daar aan het roer te staan.
De deal tussen DPG en Sanoma is de zoveelste in het al enkele jaren flink bewegende medialandschap. Het beursgenoteerde Telegraaf Media Groep (TMG) en NRC Handelsblad kwamen in handen van het Vlaamse Mediahuis. Ook Talpa van John de Mol roerde zich en kocht onder meer SBS en het ANP.