Minister Wopke Hoekstra (Financiën) wil dat webwinkels en postorderbedrijven meer doen om te voorkomen dat hun klanten in moeilijkheden komen door door betalingsachterstanden. Dat schrijft hij aan de Tweede Kamer.
Hoekstra stoort zich al langer aan het gemak waarmee consumenten zich in de schulden kunnen steken door geld te lenen of spullen op afbetaling te kopen. Hij rekende erop dat betere afspraken met aanbieders van kredieten tot een structurele vermindering van het aantal probleemgevallen zouden leiden.
Maar uit nieuwe cijfers van Bureau Krediet Registratie (BKR) blijkt dat die afname bij zogenoemde verzendhuizen “nog onvoldoende zichtbaar” is. Hoekstra geeft deze bedrijven nog een jaar de tijd om hun leven te beteren. Anders overweegt hij aanvullende maatregelen.
Webwinkels kunnen inderdaad meer doen om problematische schulden bij klanten te voorkomen, zegt branchevereniging Thuiswinkel.org in een reactie.
De organisatie wil geen voorbeelden geven van mogelijke maatregelen. “Het is aan de winkels zelf om dat te bepalen”, zegt directeur Wijnand Jongen van de belangenclub. Volgens hem screenen de winkels al “strenger op inkomens en lasten van consumenten”.
ANP