Wanneer een beeld heel vaak gebruikt wordt kan het geheel op zichzelf gaan staan, het wordt dan een symbool. Denk bijvoorbeeld aan de mannetjes en vrouwtjes op de WC-deur: lang niet alle dames dragen een rokje, maar het idee is direct duidelijk. Bij sommige vaak gebruikte beelden kun je echter gaan twijfelen of het niet meer een gebrek aan fantasie (of tijd) bij de verantwoordelijk ontwerper is dan dat er echt sprake is van een symboliek waar je niet om heen kunt. Een bijzonder fenomeen is het al eerder besproken scala aan ‘stockfoto’s’, een verzameling aan over the top clichébeelden die vaak nauwelijks enige relatie met de realiteit vertoont. Het is dus hoog tijd voor een lijst van de meest uitgekauwde fotocliché’s voor op uw website. Wanneer u een van de volgende beelden denkt te moeten aanschaffen, is het wijs om eens na te gaan of uw website niet gebaat is bij een wat origineler werk.
De ultieme klassieker. Uw manager denkt “helpdesk”, “vrouwen”, “headset” en zie daar: de inmiddels alom aanwezige helpdeskhottie is geboren. Want helpdesks worden immers bevolkt door blauwogige blondines of anders wel fotomodellen met ebbenhoutbruin haar tot op de ‘derrière’, dat kan niet anders. Dat klanten niet gaan denken dat er op de helpdesk alleen maar verveelde studenten tegen minimumloon klachten zitten weg te werken. Een beetje helpdeskmedewerker is een goedlachse vrouw, die je misschien wel uitnodigt voor een romantisch dinertje bij kaarslicht.
Bijpassende zoekwoorden: headset
Niet zo van dat negatieve mensen: start de dag met een lach. En omdat een lach misschien wel niet zo goed opvalt op een plaatje van 200 pixels breed, dient er breed gelachen te worden. Geen uitzonderingen. “Women Laughing Alone With Salad” is inmiddels een klassieker geworden, want welke vrouw eet er nu niet breed lachend een bak met sla leeg? U denkt aan gezond, vrolijk en lekker vrouwelijk. Uw manager vindt het ook een fantastisch idee, want zo is precies hoe hij de website aan zijn baas heeft verkocht: gezond en vrouwelijk. Breed lachen doen we overigens niet alleen bij salades, overal kun je wel om lachen. Om computers bijvoorbeeld.
Bijpassende zoekwoorden: happy, salad
Dat hoor je niet meer zo te zeggen, “neger”, maar wat moet je dan? De “excuus donker iemand”? Dat klinkt natuurlijk niet. Mocht u het inmiddels niet gemerkt hebben, stockfoto’s geven nog al een cliché White America beeld weer. Veel lachen, veel witte mensen. Maar ho ho ho, dat kan natuurlijk eigenlijk niet de hele tijd, alsof donkere mensen niet heel succesvol en stockfotowaardig kunnen zijn! Straks denken onze niet-blanke klanten dat we hen haten, dat kan natuurlijk niet. Goed, doe dan maar die groepsfoto met één donker iemand er tussen. Dat mensen niet gaan denken dat we racistisch zijn ofzo.
Bijpassende zoekwoorden: group
Niemand weet waar het goed voor is. Springen van blijdschap doen alleen heel jonge kinderen en cartoonfiguren. Maar het is in ieder geval blij, dus zo laten we als bedrijf zien dat we geen negatieve attitude hebben. Blijheid mensen, niemand heeft trek in een zure snor: gewoon lekker meedoen. Yeah, hielen naar de billen en die armen omhoog!
Bijpassende zoekwoorden: jump, group
Voor die sites die extra duidelijk willen maken dat ze een webshop zijn en dat u hier lekker uw geld kunt uitgeven zijn er de stockfoto’s met, inderdaad, lachende mensen. Wie er ooit mee begonnen is, is natuurlijk niet meer te achterhalen, maar het is inmiddels hét clichébeeld geworden voor sites waar je even je gegevens moet achterhalen. Iedereen zit lachend met de creditcard in de aanslag te internetten, dat weet iedereen. Dus waarom zetten we onze klanten niet zo op de foto? Breed lachend terwijl ze ons hun centjes geven. Top idee!
Bijpassende zoekwoorden: smile, pay, computer, creditcard
U snapt dat mensen vooral lachend op de foto moeten staan. Natuurlijk in pak als u een zakelijke uitstraling wilt, in veilig wit of blauw T-Shirt als u zich op een meer casual publiek richt. Naast bovenstaande voorbeelden hebben we nog het “Handen-schudden-in-pak”, ideaal voor elke zakelijke website, als u er maar niet te veel vrouwen op zet want die zijn niet zo goed met zakendoen. Maar ook weer niet te weinig vrouwen, zie ook de “excuusneger”. Waar u wel altijd een vrouw voor moet gebruiken is voor boosheid, dan blijft het toch een beetje leuk. Vooral de “teleurgestelde-boze-vrouw-naast-man” is natuurlijk een mooie, de man die het weer niet goed doet, snapt u hem?
Wanneer uw website zich richt op groeien, zelfverrijking en andere paarsebroekentermen moet u iets zien te vinden dat laat zien dat mensen via uw diensten aan hun eigen persoonlijkheid kunnen bouwen. Bouwen doen we met stenen. Groeien is groter worden. Een stapel stenen, wat een fantastische vondst! Haha, snapt u hem? Ja, met stenen die dus een soort stapel van elementen vormen die aangeven hoeveel je al aan jezelf hebt gewerkt en… ach u heeft ook geen humor.
Naast alle clichéfoto’s op stockfoto sites is er een andere hoofdcategorie, die waarvan je je afvraagt wat de fotograaf in kwestie gebruikt moet hebben tijdens de betreffende fotografie sessie. Want zeg nou zelf, waar zou je nu ooit deze foto’s voor willen gebruiken?