Portemonnee

”’Creatieve industrie”’ luidt maar weer eens een ‘noodklok’ want het is duidelijk noodklokkenseizoen

30-04-2020 12:24

Volkskrant-columnistes lezen Geenstijl.nl.

Uitgevers, producenten en collectieve beheersorganisaties luiden gezamenlijk de noodklok voor de mensen die achter de schermen werken van de film-, muziek- en boekenwereld. Door de coronacrisis dreigen zij in grote problemen te raken en dat zorgt er weer voor dat ook de makers nog eens dubbel geraakt worden. De creatieve industrie heeft daarom de handen ineen geslagen in de alliantie ENCORE.

Het platform pleit voor voor een noodfonds en een garantiefonds zodat creatieve ondernemers aan de slag kunnen blijven. “De motor moet draaiende blijven”, licht Robbert Baruch van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra toe. Hoeveel geld er nodig is, kan hij niet direct zeggen. “Maar alleen Buma/Stemra verliest al 15 miljoen euro per maand aan inkomsten.”

Met het platform ENCORE moet er ook meer aandacht en begrip komt voor de ruim 344.000 mensen die een “onmisbare schakel” zijn tussen makers en publiek. “De meeste aandacht gaat nu naar de makers, podia en gesubsidieerde instellingen, wat begrijpelijk is. Maar het onzichtbare deel, de bedrijven en collectie beheersorganisaties, blijft nu onbelicht”, aldus Baruch. Dat is volgens hem vrij problematisch. “Voor sommigen geldt: ze hebben nu nog voldoende inkomsten uit vorige jaren om het even uit te zitten maar omdat alles nu stilvalt, betalen zij over een half jaar of jaar de rekening. Zonder investeerders kunnen de makers ook niet aan de slag en komt er niets nieuws.”

De alliantie heeft om de industrie een gezicht te geven de website achterdeschermen.nl in het leven geroepen. Hierop komen creatieve ondernemers aan het woord over de gevolgen van de coronacrisis. Zij worden geïnterviewd door presentator Bas Westerweel.

Anp