Op een basisschool in Rotterdam is commotie ontstaan over lesmateriaal van Taal Actief. Hierin wordt kinderen van groep 6 gevraagd om onderscheid te maken tussen allochtonen en autochtonen. Zo krijgen de kinderen onder andere de vraag voorgeschoteld of ‘Jelte met een goed ritmegevoel een autochtoon, allochtoon of allebei kan zijn’. (spoiler: kan allebei)
Moeder Petra ter Veer heeft er op Facebook geen goed woord voor over.
“Er mag van mij best gesproken worden over diversiteit, verschil in achtergrond etc, maar dit bestempelen met een woord, [‘allochtoon’, red.] wat door het CBS al heel bewust niet meer gebruikt wordt, is voor mij een stap te ver. Kinderen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Dit stuk lesstof, veegt die gelijkwaardigheid van tafel.”
Ter Veer benadrukt verder dat ‘het mooie aan kinderen juist is dat ze vaak de onderlinge verschillen niet eens zien’.
De term ‘allochtoon ‘werd een paar jaar terug door het CBS onwenselijk verklaard omdat deze een ‘negatieve bijklank had gekregen’. Dit woord was op zijn beurt in 1971 bedacht omdat de aanduiding ‘immigrant’ een negatieve bijklank had gekregen.
De aanduiding ‘immigrant’ was weer een aanpassing op het woord ‘gastarbeider’ dat eveneens een negatieve bijklank had gekregen.
Momenteel spreekt het CBS van ‘inwoners met een migratieachtergrond’. Wanneer deze term zal worden aangepast vanwege een negatieve bijklank moet het statistiekenbureau nog onderzoeken.