Liever duurkoop dan goedkoop, dat is wat de gemiddelde ‘zuinige’ Nederlander denkt als hij/zij/xir benzine tankt. E10-benzine is goedkoper en bevat meer ethanol, maar uit vrees voor eventuele motorschade door E10, ziet de Nederlander zich gedwongen opvallend veel E5 te tanken.
Dat blijkt uit onderzoek van tankpasaanbieder MultiTankcard. Om te voldoen aan allerlei klimaatplannen en -akkoorden, werd in oktober 2019 E10 geïntroduceerd, benzine die tot tien procent ethanol bevat. Ethanol is alcohol die onder andere te winnen is uit maïs. Daardoor is het een hernieuwbare brandstof. Ook is de CO2-uitstoot van E10 lager vanwege die ethanol.
De directeur van MultiTankcard zegt: “We kunnen vaststellen dat de ’zuinige’ Nederlander de duurdere E5-brandstof is gaan tanken in plaats van de ’groene’ E10-benzine. Tussen augustus 2019 en augustus 2020 steeg het verkoopvolume van deze brandstof namelijk met maar liefst twintig procent, terwijl over diezelfde periode de verkoop van E10 met vijf procent juist licht daalde.”
Daar komt nog bij dat E5-benzine tot wel tien procent duurder kan zijn dan E10, maar slechts marginaal zuiniger is.