NEW YORK – Christoph Waltz heeft een bijzondere weg naar wereldfaam afgelegd. Dertig jaar acteerde hij in redelijke anonimiteit en ineens had hij twee Oscars. En in Tim Burtons Big Eyes heeft hij alweer een glansrol te pakken.
Waltz ging van rolletjes in zo’n beetje elke Duitse tv-krimi naar de Oscarbekroonde films Inglourious Basterds en Django Unchained. In een interview met de Volkskrant legt hij uit dat hij steeds beter begrijpt waarom het zo lang heeft geduurd.
Op zijn 22e deed hij auditie bij de gevierde en inmiddels overleden theaterproducent Jean Dalrymple. Ze zei dat ze meteen kon zien dat hij een goede acteur was. Maar ook dat dat niemand wat kon schelen. Dat het er alleen maar om gaat wie je kent en wie je niet kent. “Hoe verschrikkelijk ook, ze had gelijk. Hoe beter ik de business leer kennen, hoe meer ik dat inzie.”
En Waltz heeft nog wel wat aan te merken op de business. Hij noemt zichzelf een ouderwets acteur, die wegblijft van trends. ‘Improviseren’, ‘zelf iets toevoegen’, ‘je research doen’. Waltz moet er niets van hebben. “Niet dat ik géén research doe, maar iedereen doet dat toch, de hele dag. Als je de krant openslaat, is dat ook research. Cool woord hoor, research. Ik spéél de rol gewoon, uit het script. Maar het is spelen vanuit je instinct, meer niet. Nu doet iedereen alsof die methode iets semireligieus is. Alsof acteurs uit een hogere kaste komen. Kom op zeg.”