ATLANTA – Coca-Cola heeft per ongeluk teksten uit het boek Mein Kampf van Adolf Hitler getwitterd. Het bedrijf wilde met de reclamecampagne #MakeItHappy juist de strijd aanbinden met negatieve tweets.
Coca-Cola moedigde twitteraars aan om zure tweets te taggen met #MakeItHappy. Het bericht werd dan automatisch omgezet in een vrolijk plaatje van letters, bijvoorbeeld in de vorm van een puppy. Zo wilde de drankenfabrikant het internet een positieve impuls geven.
Een nobel idee, maar al snel werd er misbruik van het systeem gemaakt. Nieuwssite Gawker ontwikkelde voor de lol een eigen Twitterbot (@MeinCoke) die constant zinnen uit Mein Kampf verstuurde, waarna Coca-Cola de nazipropaganda retweette als schattige afbeeldingen.
Coca-Cola besloot daarom de stekker uit de campagne te trekken. “Een bot creëren die haat verspreidt met behulp van #MakeItHappy is een perfect voorbeeld van de negativiteit op internet die we aan wilden pakken”, laat het bedrijf teleurgesteld weten aan AdWeek.