Professioneel roddeltante en theatermaker Albert Verlinde heeft weer een nieuw project gevonden om zijn tanden in te zetten. Samen met het Nationaal Theaterfonds en Theaterweekend mag hij 400.000 euro spenderen aan een marketingcampagne voor de toneelkunst.
“Om te zorgen dat mensen het weer fijn en veilig vinden om als het weer kan naar het theater toe te gaan”
Aldus Verlinde tegenover Goedemorgen Nederland. Volgens hem is het hard nodig om reclame te maken voor de theaterkunst, omdat mensen mooie dingen na een tijdje gewoon vergeten. Wel vindt Verlinde dat de cultuursector wat dankbaarder mag zijn voor alle overheidssteun die het heeft ontvangen. Dit jaar alleen was dat al minstens 800 miljoen euro.
Om zich volledig op de campagne te richten, en zijn nieuwe job als raadslid, trekt Verlinde zich terug als managing director bij Stage Entertainment Nederland. Hiermee verlaat de theatermaker naar eigen zeggen geen zinkend schip op het moeilijkste punt van de coronapandemie:
“Tijdens de coronacrisis heb ik wekelijks de medewerkers toegesproken, mijn nek uitgestoken voor de hele sector en met de minister gepraat. De mensen die al een kaartje hadden gekocht zijn goed behandeld. Het bedrijf is op orde, dus waren het creatieve en het zakelijke deel in mijn functie een beetje uit balans.”
Het is niet de enige manier waarop de regering deze sector probeert te helpen. Zo is er dinsdag een tijdelijke publieke zender gestart speciaal voor de cultuur met de naam NPO 2 Extra. Hierop is dagelijks cabaret te zien, concerten en afleveringen van Volle Zalen. Gaat vast een gigantisch kijkcijferkanon worden onder de jeugd.