Producenten en supermarkten hebben vaak de mond vol van duurzaamheid, maar ondertussen verkopen ze zelf vooral (gebakken) lucht. Dat is althans de conclusie van de Consumentenbond die 40 willekeurige producten onderzocht. Bijna de helft van alle verpakkingen bleek voor meer dan de helft te bestaan uit lucht.
Tien producten bleken zelfs voor driekwart leeg te zijn. De Consumentenbond meent dat fabrikanten dit doen om de consument het gevoel te geven meer te krijgen. Het meest in het oog springen nog wel de vaatwasblokjes van Sun. In de verpakking passen wel 80 blokjes, maar de consument koopt er maar 22. Wie een site van de Britse eigenaar Unilever doorspit zal tegelijkertijd haast denken dat het bedrijf koploper is op het gebied van duurzame verpakkingen.
Ook Nivea mag zichzelf graag presenteren als een halve NGO die zich belangeloos inzet voor een duurzame wereld. Maar als eigenaar Beiersdorf Global AG zo om het milieu geeft, waarom ‘bedonderen’ ze hun klanten dan met onnodig veel verpakking? Beste voorbeeld hiervan is nog wel de Naturally Good-dagcreme. Dit potje heeft niet alleen dikke wanden en een dubbele bodem, maar ook de verpakking eromheen is twee keer zo groot als nodig.
“Voor het potje is in totaal méér kunststof gebruikt dan er aan crème in past. Al deze trucs zorgen ervoor dat het kubusdoosje voor 84% is gevuld met lucht en verpakkingsmateriaal. Niet bepaald naturally good.”
Aldus de bond. Directeur Sandra Molenaar stelt dan ook teleurstellend vast dat de duurzame ambities van bedrijven net zoveel waard zijn als de verpakking waarmee ze worden verkocht: Het glimt en trekt de aandacht, maar een dag later ligt het alweer bij het grof vuil.