Erotisch kapitaal, als er ooit in de geschiedenis van marketing madness een ongelukkige term is uitgevonden dan is het deze wel. Erotisch kapitaal klinkt als het percentage BNP dat bijeengesnokt wordt door de seksindustrie. Als een corpsballen-eufemisme voor tieten. Als hetgeen waar vrouwen gedwongen op terugvielen tijdens de hongerwinters van WO II en waar boeren grif misbruik van maakten in ruil voor een paar aardappels. Met erotisch kapitaal bedoelt maandblad Opzij je ‘vrouw-zijn’ en met hun campagne wil de hoofdredactrice een discussie uitlokken over welke rol uiterlijke vrouwelijkheid speelt op de werkvloer. Of we dus even wat gezellige foto’s van ons erotisch kapitaal naar de redactie willen mailen. Het is te hopen voor de stagiaires die de inbox beheren dat er niet al teveel crackhoeren gehoor geven aan die oproep.
Het zal allemaal wel weer enorm goed bedoeld zijn, qua ‘awareness’ en ‘empowerment’ enzo, maar de executie blinkt uit in schrijnende lulligheid. Ten eerste kiezen ze voor hun top 100 machtige vrouwen louter conventioneel knappe en fotogenieke types, maar wat als jouw vierkante frame dagelijks gehuld wordt in muisgrijze coltruien, er niemand met je naar bed wil en je toch gewoon succesvol bent in je werk? Als je je kapot lacht om de term erotisch kapitaal omdat je met je platte reet op een enorme berg geld zit die je hebt verdiend door vooral keihard te werken en je niet al te druk te maken over hoeveel centimeter zichtbaar vleesoppervlak er erotisch kapitalistisch verantwoord wordt geacht? Had het feminisme niet iets van doen met wensen niet meer op je uiterlijk te worden beoordeeld?
Goedkope marketingtruc
“Om power uit te stralen, heb ik laatste rode laarzen gekocht.” Aldus de nummer 8 politiek, Jeanine Hennis-Plasschaert. Ten eerste, rode laarzen zijn awesome! Ten tweede is mevrouw Hennis Tweede Kamerlid for crying out loud, dus als ze haar power uit schoeisel denkt te halen gaat er echt iets gruwelijk mis. Ten derde zou ik als ik Jeanine Hennis was ook elk excuus aangrijpen om het maar niet over het rampzalige kabinetsbeleid of mijn flexibele stemgedrag te hoeven hebben. Hoofdredacteur Margriet van der Linden over de actie: “Misschien dat ik mijn kuif nog eens extra föhn, hoewel dat bijna niet nodig is met dit weer.” Wat!?! Margriet, dude! Je kunt wel bloedserieus op YouTube uitleggen waar deze campagne, met ‘schokkend’ decolleté op de cover, over gaat, maar je blijft hopen dat het allemaal een geniale grap is.
Uiterlijk doet ertoe. Seks doet ertoe. Presentatie doet ertoe. Maar is dit een feministische discussie, of een goedkope marketingtruc om lezers bij de glossies weg te lokken en onder de vlag van Dolle Mina lekker over kleding en beauty te kunnen keuvelen? “Wat heb je aan en waarom?” Is dat wat Opzij-lezeressen willen weten van de machtigste vrouwen van Nederland? Denken we echt dat seksistische strereotypen verdwijnen door een dag ‘met extra aandacht voor het vrouw-zijn naar het werk te gaan’? Nee, je kunt oppervlakkigheid en focus op uiterlijkheden niet bestrijden met oppervlakkigheid en focus op uiterlijkheden, maar je kunt er gelukkig wel geld mee verdienen.
Joyce Brekelmans zegt lekker niet wat ze donderdag aandoet want daar gaat het verdomme niet om.
CC-Foto: ‘ange122530‘