DEN HAAG (ANP) – Het lezen van een krant, tijdschrift of boek is voor de helft van de Nederlanders geen dagelijkse routine meer. Ouderen lezen meer dan jongeren. Hoogopgeleiden kijken meer uitgesteld tv dan laagopgeleiden. Veel Nederlanders combineren hun mediagebruik met andere activiteiten. Bijvoorbeeld eten, verzorging, reizen, werk en studie. Het zogeheten multitasking. Dat zijn enkele conclusies van een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
‘Kijken’ is de populairste media-activiteit. Op een doorsnee dag in het najaar 2013 keek 86 procent ongeveer van de bevolking drie uur naar beeldmateriaal. Binnen die kijktijd is uitgesteld kijken en het gebruik van streaming video in opkomst. Maar het ‘klassiek’ kijken op het moment van uitzenden en via een vast toestel is nog steeds het populairst.
De populariteit van luisteren naar muziek via internet stijgt. Bijna 5 procent luistert via streaming naar muziekdiensten zoals Spotify. Mobiele apparatuur (bijvoorbeeld tablet of mobiele telefoon) wordt dagelijks door 20 procent van de Nederlanders gebruikt om iets te beluisteren.
Sociale media
Zelfs inclusief digitaal lezen, las 50 procent van de bevolking 2013 nog geen tien minuten op een gemiddelde dag. Bij de traditionele media is de krant populair. Van de digitale apparatuur zijn de tablet en smartphone populair voor het lezen.
Tieners besteden meer tijd dan ouderen aan het uitwisselen van berichten en aan het bezoek van sociale mediasites. Zij zijn per dag ongeveer vier uur bezig met die ‘gemedieerde’ communicatie (onder schooltijd en huiswerk meegerekend) tegenover 65-plussers ongeveer een uur.
In de SCP-studie keken de onderzoekers naar alle media-activiteiten. Bijna 3000 mensen werden ondervraagd. Ze onderzochten de traditionele massamedia (tv, radio en gedrukte media). Ook keken de onderzoekers naar het gebruik van mobiele apparatuur, computer, internet en gaming.