Marketing

CNN trekt na maand al stekker uit streamingdienst CNN+

22-04-2022 12:19

CNN+

De nieuwe streamingdienst van CNN houdt er na een paar weken alweer mee op. CNN+ had een nieuw publiek aan moeten boren voor het vergrijzende mediamerk, maar een wisseling van de wacht en een fusie van het moederbedrijf heeft tot een koerswijziging geleid.

Gelukkig kunt u zich nog wel abonneren op TPO+!

Het publiek van de grote Amerikaanse nieuwszenders is oud. De gemiddelde Fox News of MSNBC-kijker is 68, bij CNN is dat een frisse 64 jaar oud. Geen wonder dat de omroepen druk op zoek zijn naar manieren om een jonger, hipper publiek te trekken. Online streamingdiensten zijn hip, dus dacht de voormalñog president van CNN, Jeff Zucker, daar maar eens een gooi naar te doen.

Al met al zou er 1 miljard dollar geïnvesteerd worden in de nieuwe dienst, met honderden nieuwe werknemers. Met een grote zak geld werden (in medialand) bekende namen aangetrokken van andere zenders. Chris Wallace besloot zelfs Fox News te verlaten voor een eigen show op CNN+. Rachel Maddow van MSNBC was niet geïnteresseerd, ondanks een bod van 20 miljoen dollar.

18 miljoen betalende abonnees

Adviesbureau McKinsey, bekend als de voormalige/volgende werkgever van Wopke Hoekstra, werd ingehuurd om over de strategie mee te denken. Zij voorspelden dat CNN+ binnen vier jaar 15 á 18 miljoen betalende abonnees moest kunnen krijgen, en al 2 miljoen in het eerste jaar. Na vier jaar zou de onderneming winstgevend moeten zijn.

Jeff Zucker heeft inmiddels het veld moeten ruimen vanwege een buitenechtelijke affaire met een collega, maar de voorbereidingen voor CNN+ gingen door. CNN+ ging van start op 29 maart, en het moet de leidinggevenden snel duidelijk zijn geweest dat het verwachte aantal abonnees veel te optimistisch was. 18 miljoen mensen binnenhalen in vier jaar was iets te hoog gegooid. Ter vergelijking: De New York Times, opgericht in 1851, heeft 6,5 miljoen abonnees.

Om de aantallen wat op te krikken werd de abonneeprijs gehalveerd, wat nog steeds te zien is op de site. Na de trage start lekte het bericht naar buiten dat CNN+ zou gaan snijden in de geplande investeringen, al had men inmiddels minstens 300 miljoen in het gat gestort.

Fusie

Toen kwam de fusie tussen het moederbedrijf van CNN, Warner Bros., met Discovery. De nieuwe mediagigant, heel creatief ‘Warner Bros. Discovery’ genaamd, besloot samen met de nieuwe baas bij CNN de stekker eruit te trekken.

Sommige programma’s die gepland stonden voor de dienst komen misschien nog eens terug bij andere kanalen van het nieuwe bedrijf. De nieuwe CNN president Chris Licht heeft het personeel van CNN+ beloofd dat ze gecompenseerd worden en dat ze een termijn krijgen om andere carrier kansen te verkennen binnen ‘de Warner Bros. Discovery familie.’

 

TPO PODCAST, eigenlijk nog leuker dan CNN+!