Door onszelf ongekend strenge stikstofnormen op te leggen dreigt Nederland totaal op slot te gaan. Of het nu gaat om het nergens meer kunnen bouwen, boeren die massaal moeten verdwijnen of de luchtvaartsector die vast dreigt te lopen. De onhaalbare stikstofnorm zit ons overal in de weg. Maar er is hoop!
Driekwart van álle Nederlanders wil dat het kabinet een reparatiewet introduceert om weer versneld te kunnen bouwen. Dat blijkt uit cijfers van een peiling die wij hebben laten uitvoeren door Maurice de Hond. Van de VVD-kiezers verkiest zelfs 86% bouwen boven stikstof. Bij het CDA is dat 85 procent. Er is dus een enorm draagvlak om nú zo snel als mogelijk een reparatiewet op de Wet Natuurbescherming te introduceren.
In 2035 wil de coalitie met 25 miljard euro als budget een enorme stikstofreductie gerealiseerd hebben. Dat is niet alleen onhaalbaar en onbetaalbaar maar tevens ook totaal onnodig. Want ten opzichte van 1990 is de stikstofuitstoot nu al meer dan gehalveerd. Meer dan de helft van de boeren heeft geen opvolger, veel boeren innoveren in duurzamere stallen en elektrische tractoren, en de Nederlandse vleesconsumptie daalt al jaren gestaag. Geen reden dus voor paniek: de huidige processen laten zien dat de stikstofuitstoot op natuurlijke wijze zal blijven dalen in de toekomst.
Waarom Nederland dan precies nu in een stikstofcrisis zou zitten en overhaast moet ingrijpen, kan het kabinet echter niet onderbouwen. Enkel in Nederland speelt overigens een stikstofcrisis. De Duitsers verklaren ons voor gek en in Vlaanderen wordt zeven maal minder uitgegeven voor hun stikstofaanpak. Door als Nederland de toegestane normen vele malen lager te maken dan in de rest van Europa hebben we dit dus over onszelf afgeroepen.
Het wanbeleid van stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) brengt Nederland op de rand van de afgrond. Vliegveld Lelystad, waar al 300 miljoen euro in is geïnvesteerd kan niet open, huizen kunnen ondanks de gigantische woningnood niet gebouwd worden en als klap op de vuurpijl wordt onze prachtige landbouwsector om zeep geholpen.
Een van de meest vergaande stikstofdecreten die de coalitie uitdeelt, is het willen opkopen en zelfs onteigenen van boeren. De timing had niet slechter gekund. Onteigenen wordt niet alleen juridisch gezien een groot drama, maar betekent ook een sterke afname van het aantal voedselproducten van Nederlandse bodem.
Graag zouden provinciale politici daarom inspraak willen hebben. Maar dat mag niet van de coalitie in Den Haag. De VVD en het CDA tekenen ook nu weer bij het D66-stikstofkruisje en willen liever het centralistische systeem behouden waarin provinciale politici de uitvoerende macht van Den Haag worden.
Dit stikstofbeleid vreet intern natuurlijk aan de coalitie, omdat de onderbouwing gebaseerd is op drijfzand. Cijfers van het RIVM over de top honderd stikstofuitstoters bleken niet te kloppen en al dertig jaar wordt er amper bodemonderzoek verricht. Het kabinet heeft dus feitelijk geen idee hoeveel stikstof er werkelijk in de Nederlandse grond zit. Al het beleid, alle 25 miljard euro, wordt momenteel gebaseerd op het rekenmodel AERIUS, waarvan wetenschappers al jaren zeggen dat het onnauwkeurige data oplevert.
Zo stelde emeritus-hoogleraar Leen Hordijk van het Adviescollege al dat AERIUS leidt tot ‘schijnzekerheid’. Hij stelde in het landbouwvakblad Agraaf voor de hoge normen binnen de Wet Natuurbescherming bij te stellen middels een aanpassing. Repareer je de wet niet, dan blijven rechters zich op deze niet functionerende wet beroepen. Daarom de dringende oproep van JA21 aan het kabinet: maak als de wiedeweerga een reparatiewet stikstof. Verhoog de norm, neem meer tijd en doe betere metingen. Zo halen we Nederland van het slot en kunnen we weer bouwen en boeren.