OTTAWA, 11 september (Reuters) – Meer dan een jaar nadat in de Verenigde Staten ‘The Great Resignation’ zijn intrede deed, worstelt Canada met zijn eigen grijzere versie: ‘The Great Retirement’.
De Canadese beroepsbevolking groeide in augustus, maar daalde de twee maanden daarvoor en blijft kleiner dan voor de zomer, omdat tienduizenden mensen simpelweg stopten met werken. Een groot deel hiervan kan worden toegeschreven aan het feit dat meer Canadezen dan ooit met pensioen zijn gegaan, aldus Statistics Canada.
Het zijn niet alleen de 65-plussers die hun kantoor inpakken en hun gereedschapsriem ophangen. Een recordaantal Canadezen in de leeftijd van 55-64 jaar meldt nu dat ze in de afgelopen 12 maanden met pensioen zijn gegaan, zo blijkt uit gegevens van Statscan.
Artikel gaat verder na grafiek.
Dat versnelt een massale uittocht van Canada’s meest hoogopgeleide werknemers, waardoor bedrijven in de problemen komen, de lonen sterk stijgen en de productiviteit van het land nog verder achteruit dreigt te gaan, zeggen economen.
“We wisten al lang dat deze golf zou komen, dat we dit moment zouden meemaken,” zegt Jimmy Jean, hoofdeconoom bij Desjardins Group. “En het zal de komende jaren alleen maar intensiever worden.”
“Het risico dat je hebt, en in sommige sectoren zie je het al, is dat mensen vertrekken zonder dat er genoeg jongere werknemers zijn om het over te nemen. Er is dus een verlies van menselijk kapitaal en kennis.”
Tijdens de pandemie daalde het aantal gepensioneerden omdat veel Canadezen besloten langer aan het werk te blijven. Nu de beperkingen zijn opgeheven, haasten velen zich om de verloren tijd in te halen en kiezen ze ervoor om te reizen en meer tijd met hun gezin door te brengen.
Hun vertrek doet de beroepsbevolking krimpen, wat de economische groei kan drukken op een ogenblik dat de centrale bank de rentevoeten agressief verhoogt om de stijgende inflatie tegen te gaan en de vrees aanwakkert dat de economie in een recessie zal belanden.
Canada – dat de immigratie heeft opgedreven om de economische groei te stimuleren – heeft de grootste bevolking in de werkende leeftijd, als percentage van de totale bevolking, van de G7, maar tegelijkertijd is de beroepsbevolking nooit zo oud geweest, volgens Statscan. Eén op de vijf werknemers in Canada is 55 jaar of ouder.
Artikel gaat verder na grafiek.
Er waren in augustus 307.000 Canadezen die hun baan hadden opgezegd om met pensioen te gaan op een bepaald moment in het afgelopen jaar, een stijging van 31,8% ten opzichte van een jaar eerder en 12,5% hoger dan in augustus 2019, vóór het begin van de pandemie, aldus Statscan.
Wat het probleem nog groter maakt, is dat tijdens de pandemie meer dan 620.000 Canadezen de leeftijdscategorie 65+ bereikten, een stijging van 9,7% in die bevolkingsgroep. Ondanks drie opeenvolgende maanden van banenverlies blijven vacatures en vacatures ruim boven het niveau van voor de pandemie.
Het pensioneringsprobleem is vooral nijpend in geschoolde beroepen zoals handel en verpleging. Sinds mei zijn in Canada 34.400 banen in de gezondheidszorg verloren gegaan, ook al meldde een recordaantal verpleegkundigen overuren te maken.
Dat waren geen banen die geschrapt werden, maar mensen die met pensioen gingen, aldus Cathryn Hoy, voorzitter van de Ontario Nurses’ Association.
“Het is op dit moment een enorm probleem, omdat zoveel mensen onverwacht met pensioen zijn gegaan,” zegt ze, verwijzend naar de pandemie, de arbeidsomstandigheden en een loonconflict met Canada’s grootste provincie.
De transportsector heeft ook te kampen met een ernstig tekort aan arbeidskrachten, zowel door de pandemie als door de vergrijzing van de beroepsbevolking.
“Meer en meer chauffeurs worden ouder en gaan daarom met pensioen of overwegen een andere levensstijl,” zegt Tony Reeder, eigenaar van Trans-Canada College, een beroepsschool die vrachtwagenchauffeurs opleidt.
Tegelijkertijd neemt de vraag van vrachtwagenbedrijven toe. Veel van deze bedrijven nemen leerling-chauffeurs aan voor een opleiding op de werkplek en nemen ze vervolgens in dienst zodra ze volledig bevoegd zijn, aldus Reeder.
“Zonder vrachtwagens en mensen om vrachtwagens te besturen, blijven goederen in havens en magazijnen liggen in plaats van op de plaats van bestemming te komen waar ze kunnen worden geconsumeerd,” zegt hij.