Ook in VS is inflatie hoog, kleinbedrijf en consument met laag inkomen hardst geraakt

11-09-2022 18:36

Dollar
Shutterstock.

NEW YORK (AP) – Inflatie kost niet alleen kleine bedrijven geld. Het kost hen ook klanten.

In het Bushwick Grind Cafe in Brooklyn, New York, heeft Kymme Williams-Davis de prijzen verhoogd en overgeschakeld op andere soorten goederen om de stijgende kosten van melk, koffie, papierwaren en plastic bij te houden, evenals tekorten aan items zoals papieren bekers en plastic deksels. Zoiets heeft ze sinds de opening in 2015 nog niet meegemaakt.

Williams-Davis zegt dat ze bijna de helft van haar vaste klanten is kwijtgeraakt. Sommigen hebben ingeruild en kopen koffie voor 1 dollar bij de McDonald’s of de bodega aan weerszijden van het café in plaats van de 3 dollar te betalen die ze in rekening brengt.

“Als (klanten) het voor een dollar kunnen krijgen voor niet zo’n groot verschil, gaan ze naar de buren.”

Een klant die er al jaren kwam, stopte om Williams-Davis te vertellen dat hij zich een koffiezetapparaat had aangeschaft.

“Hij zei: ‘Ik ga thuis koffie zetten, ik heb een budget nodig, dus ik kom hier niet meer elke dag’,” zegt ze. “Ik heb het gevoel dat ik een afscheidscampagne heb gevoerd.”

De inflatie is in bijna het snelste tempo in 40 jaar gestegen, gedreven door sterke consumentenbestedingen en hogere kosten voor voedsel, huur, medische zorg, en andere benodigdheden.

8,1%

Dinsdag zal de regering naar verwachting melden dat de prijsstijgingen in augustus zijn afgenomen ten opzichte van een jaar geleden, grotendeels als gevolg van een gestage daling van de benzineprijzen. De prijzen voor andere artikelen, met name voedsel, zullen waarschijnlijk snel blijven stijgen. In totaal voorspellen economen dat de consumentenprijzen in augustus met 8,1% zijn gestegen ten opzichte van een jaar geleden, afgezien van 8,5% in juli, volgens gegevensverstrekker FactSet.

Gedurende het grootste deel van de pandemie waren consumenten tolerant tegenover prijsstijgingen en bleven geld uitgeven. Maar nu zeggen eigenaars van kleine bedrijven dat ze meer tegenwerking zien.

Zevenennegentig procent van de eigenaren van kleine bedrijven zegt dat de inflatiedruk even hoog of hoger is dan drie maanden geleden, volgens een enquête van Goldman Sachs 10,000 Small Business Voices onder meer dan 1.500 kleine bedrijven. Vijfenzestig procent heeft zijn prijzen verhoogd om de hogere kosten te compenseren. En 38% zegt dat de vraag van klanten is afgenomen als gevolg van de prijsverhogingen.

Nicole Miskelley, manager van PMR, een auto- en dieselreparatiebedrijf in Marion, Illinois, zegt dat ze heeft gezien dat klanten reparaties uitstellen die niet dringend zijn, zoals gepland onderhoud of het halen van nieuwe banden.

Aan het begin van het jaar, stegen Miskelley’s arbeidskosten met 12% en de kosten van het slepen van auto’s naar de winkel gingen omhoog als gevolg van hogere gasprijzen. Onderdelen zijn ook duurder. Vorig jaar kostte een aircoprocessor haar 200 dollar, maar dit jaar kan ze er geen vinden voor minder dan 400 dollar. Dus heeft ze haar gemiddelde prijs voor een reparatie met 30% tot 40% moeten verhogen.

Haar klanten hebben dat gemerkt.

“Doorgaans kan ik grapjes maken over hoe drastisch anders de dingen nu zijn en de meesten zijn het met me eens,” zegt ze. “Af en toe krijg ik te maken met tegenwerking,” inclusief het zeldzame geschreeuw of gevloek van een klant.

“Veel van mijn oudere klanten, die een beperkt inkomen hebben zoals de sociale zekerheid, zeggen dat ze moeten bezuinigen,” zegt ze. “Ze zeggen: ‘Ik weet dat ik deze banden nodig heb, maar ik moet nog een paar rondes maken (van de sociale zekerheid) om te sparen.'”

Ze zegt dat ze een beetje bezorgd is, maar hoopt dat mensen zich kunnen aanpassen aan de inflatie.

“Op dit moment is het een beetje klote omdat de kosten sneller stijgen dan ik kan bijhouden. Mettertijd hoop ik dat mensen beter gaan budgetteren en dat hun inkomens de economie gaan weerspiegelen.”

Lagere inkomens

De terugval is dramatischer bij consumenten met minder vrij besteedbaar inkomen. Walmart zegt dat zijn klanten, die over het algemeen lagere inkomens hebben, meer uitgeven aan voedsel en minder aan andere artikelen. Kleine ondernemers zien hetzelfde.

Kim Shanahan runt de online winkel Gifts Fulfilled in Berlin, Maryland, die cadeaumanden en verzorgingspakketten verkoopt en mensen met een handicap in dienst heeft.

“Het afgelopen jaar was op zijn zachtst gezegd een uitdaging,” zei ze. “Alle prijzen over de hele linie zijn omhoog gegaan.” Alles, van karton, verpakkingen en het voedsel dat ze in de manden doet, is duurder geworden.

Ze heeft een verhoging van 5% doorgevoerd om sommige kosten te dekken. Nadat ze de prijs van haar meest populaire beterschapscadeaumand, ‘One Tough Cookie‘, had verhoogd van 27,50 dollar naar 28,95 dollar daalde de verkoop, zei ze.

Minder dure manden, zoals die met geschenken en snoep die voor 25 dollar en minder worden verkocht, zijn het meest getroffen, met een daling van de verkoop per eenheid van ongeveer 50% in 2022 in vergelijking met vorig jaar. “Het hele segment van de markt is weg voor ons,” zegt ze.

“We zijn een ‘willen-‘ niet ‘moeten-‘ hebben item in onze primaire categorieën,” zegt Shanahan. “Wat we zien is dat mensen die misschien een cadeau van 50 dollar kopen, zakken naar 35 dollar. En de hele onderste laag koopt helemaal niets, ze hebben de middelen niet.”

Weerstand detailhandel

Schuyler Northstrom van Uinta Mattress, een matrassenmaker in Salt Lake City, Utah, zegt dat hij zijn prijzen sinds 2020 met 15% heeft verhoogd. Een matras dat vroeger voor 289 dollar in de groothandel werd verkocht, kost nu 330 dollar.

De verhoging dekt de hogere kosten van Uinta niet volledig. Grondstoffen zoals veren en schuim zijn met 40% gestegen. Maar Northstrom vreest dat een nog hogere prijsverhoging ertoe kan leiden dat zijn klanten hem laten vallen.

“De weerstand van de detailhandel is daar behoorlijk sterk,” zegt hij. Zijn detailhandelspartners zijn onder andere John Paras matrassenwinkels en 2Brothers Mattress, beide in Utah. “Soms worden we verdrongen door enkele van de grotere jongens met een goedkoper product vanwege hun volume.”

Om zich aan te passen, ontwerpt Northstrom de matras opnieuw om de kosten te drukken en minder winst te maken, wat op lange termijn niet houdbaar is, zegt hij. Hij richt zich ook meer op het hogere segment, matrassen die tot 1.200 dollar kosten, voor klanten die niet zo hard getroffen zijn.

“We voelen het, we zijn geen noodzakelijke aankoop, mensen kopen voedsel en benzine,” zei hij.