Partnerbijdrage

Hoe spellen die we allemaal kennen het internet veroveren

23-09-2022 14:24

Een gezellige avond met bordspellen of een kaartje leggen met vrienden, gezelschapsspellen zijn al jaren, zo niet eeuwen, een onderdeel van ons vermaak. De laatste jaren neemt het internet echter een vlucht met spellen en worden steeds meer spellen die we offline spelen, een online hit. Op welke manier heeft het internet onze favoriete spellen veranderd en hoe spelen we tegenwoordig online?

Het internet houdt ons actief

Hoewel we vaak denken dat online spellen ons lui maken, is het tegendeel waar gebleken. Een belangrijke uitvinding ligt daar ten grondslag aan. Dat is namelijk augmented reality. Met augmented reality, ook wel AR genoemd, zie je via je telefoonscherm animaties die lijken te bestaan in de echte wereld. De grootste hit die we hiermee hebben gezien was natuurlijk Pokémon Go. Het succes van Pokémon Go was een tijdlang zo groot, dat het haast leek of iedere Nederlander het spel speelde. De makers van het spel hebben later ook andere versies uitgebracht, zoals een AR-spel met Harry Potter in de hoofdrol, maar dat had niet zo’n grote impact als het virtueel verzamelen van Pokémons.

Ook casino’s hebben hun weg online gevonden

Een belangrijke markt die vormgeeft aan onze manier van online spelletjes spelen en veel fysieke spelletjes heeft omgezet in een online variant, is natuurlijk de markt voor online casino’s. In online casino’s kun je spellen spelen die je kent van het echte casino. Denk aan kaartspellen maar ook fruitautomaten zijn omgezet in online gokkasten, die videoslots worden genoemd. Met live verbindingen komen de kaartspellen zoals Poker en Baccarat tot leven. Videoslots hebben, in tegenstelling tot fruitautomaten, spannende thema’s van de Griekse oudheid tot Egypte of zelfs superhelden zoals Batman of Superman. Met gelikte muziek en mooie graphics worden gebruikers misschien zelfs wel meer geboeid dan aan echte fruitautomaat. Gelukkig voor hen zijn er steeds meer nieuwe casino’s actief in Nederland.

Simpele spellen worden online hit

We denken vaak dat online gamen betekent dat we een speciale ervaring willen ondergaan. Gamemakers hebben spellen ontwikkeld waarin de graphics soms nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Veel online spellen die we op onze telefoon of op de desktop spelen, zijn een online vertaling van vrij alledaagse spelletjes. Denk bijvoorbeeld aan het enorme succes van Wordfeud, wat eigenlijk een online versie van Scrabble was. Ook online quizzen worden steeds populairder, bijvoorbeeld als entertainment voor bedrijven waar iedereen op afstand werkt. Sommige mensen gebruiken zelfs Pictionary als manier om gezamenlijk iets online te doen, al is tekenen met je vinger op een scherm of de muis voor veel mensen nog erg lastig.

Ook grote gamemakers richten zich op simpele spellen

Hoewel gamemakers zoals gezegd hard werken aan steeds mooiere en realistische spellen, wordt er achter de schermen ook hard getrokken aan mobiele games. Uit onderzoek blijkt dat mobiele spelletjes zoals Angry Birds of Candy Crush Saga, enorm populair zijn onder smartphonehouders om de tijd te doden. Begin 2022 kocht gamegigant Take-Two de maker van Angry Birds over, waar eerder andere grote gamemakers als Activision Blizzard en E.A. zich al storten op mobiele games. Zelfs streamingdienst Netflix heeft zich inmiddels gestort op het produceren van simpele in-house games. Het toont aan dat de markt enorm in beweging is.