AMSTERDAM, 28 september (Reuters) – De Nederlandse regering heeft geen crisisplan voor het geval er een tekort aan olie of diesel ontstaat, aldus de Nederlandse Algemene Rekenkamer in een donderdag gepubliceerd rapport over strategische reserves.
Het ministerie van Economische Zaken heeft eerder al aan de Europese Commissie gevraagd de consequenties van de oliesancties tegen Rusland door te rekenen, maar dat verzoek werd niet ingewilligd.
In het rapport van de onafhankelijke accountant wordt opgemerkt dat de regering rekening houdt met stress op de dieselmarkt nadat Russische olie op 5 december uit de Europese havens wordt geweerd als onderdeel van een zesde pakket sancties tegen Moskou na zijn invasie in Oekraïne.
“Er kan een tekort aan diesel ontstaan door de komende sancties tegen Rusland”, aldus een samenvatting van het 60 pagina’s tellende rapport. “Op dit moment is er geen nationaal crisisplan voor olie voorbereid, zoals dat wel het geval is voor gas en elektriciteit.”
In het rapport wordt opgemerkt dat cruciale onderdelen van de economie, zoals de vrachtwagens die kruidenierswinkels bevoorraden, op diesel rijden, maar dat bij een materieeltekort niet duidelijk is welke gebruikers voorrang zouden krijgen.
Een woordvoerder van de Algemene Rekenkamer zei dat het rapport bedoeld was als een feitelijke constatering en niet als kritiek op het beleid.
Minister van Energie Rob Jetten zei in een reactie op het rapport dat zijn ministerie is begonnen aan een oliecrisisplan, maar dat individuele spelers en organisaties in de sector al “draaiboeken” hebben.
Russische olie was goed voor ongeveer 35% van de Nederlandse import in 2021, en grote raffinaderijen in Rotterdam zijn aangepast om diesel te maken van zware Russische ruwe olie. Het Nederlandse Agentschap voor Aardolievoorraden (COVA) beschikt over een strategische oliereserve van ongeveer 90 dagen nationaal verbruik, overeenkomstig de internationale verplichtingen.
Het aanboren van die reserves, zoals dit jaar twee keer is gebeurd, heeft echter slechts een tijdelijk effect.
“Het is volgens COVA en het ministerie van Economische Zaken zeer de vraag of de Nederlandse raffinaderijen in staat zijn voldoende zware ruwe olie te verkrijgen om aan de dieselvraag op het Europese vasteland te voldoen”, aldus het auditrapport na 5 december.
Aanpassingen: tweede alinea toegevoegd door TPO.