LOS ANGELES, 13 oktober (Reuters) – Netflix Inc heeft donderdag gezegd dat het een streamingplan met reclame zal introduceren voor ongeveer 7 dollar per maand vanaf 3 november, een zet om nieuwe abonnees aan te trekken nadat het bedrijf in de eerste helft van het jaar klanten verloor.
De 6,99 dollar kosten voor het “Basic with Ads“-plan is 3 dollar minder dan de laagst geprijsde tier van Netflix zonder commercials. De nieuwe optie zal beschikbaar zijn in 12 landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Japan en Korea, aldus het bedrijf in een verklaring.
Abonnees op het plan zullen ongeveer vier tot vijf minuten reclame per uur te zien krijgen, aldus Netflix. Een “beperkt aantal” films en tv-shows zal niet beschikbaar zijn op het advertentie-ondersteunde plan vanwege licentiebeperkingen, “waar we aan werken”, voegde het eraan toe.
Netflix-managers hebben zich jarenlang fel verzet tegen het toevoegen van reclamespots aan hun dienst. Ze kondigden een verandering van mening aan in april, toen het bedrijf Wall Street verbaasde door in het eerste kwartaal abonnees te verliezen en nog meer afvallers te voorspellen.