In haar tweede film, La Meraviglie, gebruikt Alice Rohrwacher de omgeving waarin ze zelf opgroeide als achtergrond. Helemaal autobiografisch is de film echter niet. We kijken naar een dochter van Italiaans-Duitse man, die opgroeit in een rommelig imkerbedrijf, ergens afgezonderd op het platteland van Umbrië. Maar haar verhaal is verder helemaal het hare. Dus fictief.
Gelsomina (Maria Alexandra Lungu in haar speelfilmdebuut) is twaalf en toch al volleerd imker. Pa Wolfgang (Sam Louwyck, Rundskop) lijkt haar te beschouwen als een volwaardig compagnon in de honingproductie. Dagelijks trekt ze mee erop uit als imker. Maar ze weet dat er meer is buiten de bubbel waarin haar gezin leeft. Met haar jongere zus luistert ze stiekem naar popmuziek en oefent ze danspasjes. Wanneer ze met haar vader en drie zussen per ongeluk op de set belandt voor een tv-programma, begint het helemaal te kriebelen. Ooit maakt ze zich los.
Le Meraviglie (vertaald: de wonderen) toont een gezin dat vrij geïsoleerd leeft van zijn omgeving. Er is vooral sporadisch contact met omwonende families, traditionele Umbriërs. Maar de familie van Gelsomina lijkt ook buiten de tijd te staan. Hun honingboerderij is verouderd. Het huishouden is rommelig en lijkt geïmproviseerd rondom de grillen van vader Wolfgang. En uit de kleding valt bijna niet af te leiden of dit verhaal in het nu speelt of 20 jaar geleden.
De film houdt een ambivalente blik vast. Gelsomina heeft een ijzersterke band met haar vader. Door haar ogen zien we duidelijk zijn opvliegerige karakter, zijn impulsiviteit en onhebbelijkheden, maar nooit zonder warmte. Elke dag opnieuw plukt ze de angels uit zijn bovenrug. En hij laat dat op zijn beurt nooit door een ander doen.
De beelden van Le Meraviglie zijn erg korrelig. Rohrwacher behoort namelijk tot de selecte groep binnen deze jonge generatie filmmakers die zweert bij celluloid, die niets opheeft met digitale fotografie. Het is vooral deze keuze die een nostalgische dimensie meegeeft aan het kritische beeld op het Umbrië van haar jeugd. Daar komt bij; de camera is altijd handheld en dus schokkerig, maar ook altijd teder.
‘De wonderen’ verwijst naar titel van het verstorende tv-programma dat in de streek wordt opgenomen. In een kolderieke wedstrijd kunnen lokale boeren zichzelf en hun traditionele producten presenteren. Voor Gelsomina is dit de aanraking met een glamoureuze droomwereld buiten Umbrië waar ze naar snakt. Ze is in de ban van presentatrice Milly Cantena, toepasselijk gespeeld door Monica Bellucci (The Matrix Reloaded).
Maar ook ziet ze in meedoen aan het programma een mogelijkheid om haar gezin te redden. Met het prijzengeld zouden ze de verbouwing kunnen betalen om de boerderij te laten voldoen aan de eisen van de inspectie. Het grootste wonder in de film is uiteraard Gelsomina zelf. Ze laat een bij uit haar mond kruipen, en over haar gezicht. Een party-trick, maar een wonderschone. Le Meraviglie is gelaagd, sfeerrijk en oprecht. Echte wonderen hebben een bescheiden oorsprong.