“Boosmaaknieuws. Clickbait. Ragebait. Met ‘nieuws’ heeft de huidige online nieuwsmedia geen ene hol meer te maken en met achtergrond ook niet. De hele dag moet ik boos, verongelijkt, blij of emotioneel worden van krant en TV en ik ben daar helemaal klaar mee. Als ik wil janken of lachen kijk ik wel naar B&B Vol Liefde.
En weet je wat me ook enorm stoort bij ’nieuws’-’media’? De TOON en het niveau. Alsof we allemaal naar de autocue van het Jeugdjournaal zitten te staren.
En daarbij is nieuws hopeloos gekleurd. Zeker de verslaggeving over de oorlog in Oekraïne. Ik wil gewoon neutrale berichtgeving. Ik wil geen vriend van Poetin. Ik wil geen bewieroking van Zelensky. Ik wil weten wat daar gebeurt.
Ik wil geen EU-enthousiasme maar ik wil ook de schandalen en de geldsmijterij.
Ik wil eigenlijk altijd twee kanten zien. Dus geen kritiekloos interview met Sylvana Simons in de Volkskrant. Maar een kritisch interview in de Volkskrant.
En een scherpe benadering van politici tout court.
Geen weerkaartjes met zwarte gebieden waar het warm is. Fair en balanced rapporteren over klimaatverandering. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat niet willen.
Zeker tijdens corona hebben in mijn ogen veel media zich behoorlijk kritiekloos opgesteld. Ik ben absoluut geen tegenstander van het regeringsbeleid (integendeel zelfs) maar ik ben van mening dat Baudet, Willem Engel een kornuiten veel minder aandacht zouden hebben gehad wanneer de journalistiek zijn kritische taak en het controleren van politici veel serieuzer had opgepakt en inderdaad met objectieve journalistiek aantoont dat Hugo de Jonge niks kan.
Of dat zo’n Henk Kamp of vorige week die Sjoerd Sjoerdsma eens stevig worden geconfronteerd met hun woorden. “
Omdat ik al anderhalf jaar druk bezig ben met het hervormen van TPO, waarover zeer binnenkort meer, ben ik me ook al enige tijd aan het oriënteren en heb daarvoor mijn oor te luisteren gelegd bij de Nederlandse nieuwsmediagebruiker. Wat wil die eigenlijk?
Bovenstaande is één van de inzendingen, maar geeft precies de inhoud weer van 90% van de inzendingen. En trouwens ook de inhoud van mijn visie op een nieuw TPO. En die van, hopelijk, nog een paar miljoen Nederlanders.
Als je ook je visie op nieuws en het Nederlandse medialandschap wil delen, mail me dan via [email protected].