De schijnbaar grenzeloze populariteit van Taylor Swift stimuleert de aandelenkoersen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.
Aandelen van CTS Eventim AG schoten donderdag omhoog nadat het Duitse live-evenementenbedrijf zei dat de winst zou stijgen door de sterke voorverkoop van kaartjes voor Swift’s The Eras tour.
Een paar uur later zei AMC Entertainment Holdings Inc. dat het meer dan 100 miljoen dolla aan voorverkooptickets had verkocht voor de film van het concert, wat de aandelen hoger stuwde in de premarket van vrijdag.
“De vraag van het publiek naar de concertfilm Taylor Swift The Eras Tour was ongelooflijk vanaf het moment dat het werd aangekondigd”, aldus AMC.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Binnen 24 uur nadat de film in de verkoop ging, boekte het bedrijf de hoogste eendaagse ticketopbrengst in zijn 103-jarige geschiedenis.
Bloomberg Economics verwacht dat fans van Swift – bekend als Swifties – en collega-superster Beyoncé in het derde kwartaal 5,4 miljard dollar hebben toegevoegd aan het Amerikaanse bruto binnenlands product door hun uitgaven aan concerten.
De gemiddelde Swiftie geeft 1500 dollar uit om een optreden bij te wonen, inclusief kosten voor kaartjes, hotels, vluchten en eten.
De Eras Tour-concertfilm draait vanaf 13 oktober in de meeste van de 8500 bevestigde bioscopen in 100 landen.
De bioscooprelease komt nadat meer dan 3 miljoen fans de eerste van de twee delen van de tournee in de VS hebben bijgewoond. Verwacht wordt dat Swifts wereldwijde optredens in totaal 1 miljard dollar zullen opbrengen.
Beyoncé’s tournee komt op 1 december naar de bioscoop in de VS, Canada en Mexico.