(Bloomberg, 16 november 2023) – Renault SA begon met een gewaagde weddenschap. Op kerstavond in 1898 wedde een jonge monteur genaamd Louis Renault dat de kleine auto die hij had gebouwd de auto’s van die tijd zou verslaan op de steilste weg in Parijs. De stunt was zo succesvol dat hij die avond nog bestellingen voor zijn voiturette binnenhaalde.
De Franse autofabrikant waagt 125 jaar later een nieuwe grote gok en denkt iets te kunnen bereiken wat de industrie tot nu toe grotendeels is ontgaan: betaalbare elektrische auto’s bouwen en er geld mee verdienen.
Renault onthulde woensdag een batterij-aangedreven Twingo die naar eigen zeggen minder dan 20.000 euo gaat kosten. De herontworpen stadsauto leent elementen van het populaire model dat in de jaren 1990 werd geïntroduceerd.
Het zal worden gepositioneerd om te concurreren met soortgelijke aanbiedingen van Stellantis NV, Volkswagen AG en de Chinese autofabrikanten die uitbreiden in een regio die wordt getroffen door een crisis in de kosten van levensonderhoud.
“Dit wordt opnieuw een game-changer, net als 30 jaar geleden”, zei Luca de Meo, Chief Executive Officer van Renault, over de Twingo, die in 2026 op de markt komt. “We willen elektrische auto’s toegankelijk en winstgevend maken in dit deel van de wereld.”
De Twingo en andere elektrische modellen – waaronder een nieuwe 25.000 euro versie van de Renault 5 supermini, die volgend jaar in de verkoop gaat – vormen de kern van Ampere.
Dit is het elektrische auto- en softwarebedrijf dat de Meo volgend jaar naar de beurs wil brengen om geld in te zamelen voor de heruitvinding van de legendarische autofabrikant.
Tijdens een evenement voor investeerders op woensdag, schetste de CEO de routekaart van Ampere om in 2025 break-even te draaien en ongeveer vijf jaar later een operationele marge van 10% te behalen.
Het bedrijf wil dit bereiken door het aantal auto-onderdelen te verminderen, de productie te versnellen en te vertrouwen op de bestaande schaal van Renault voor productie en inkoop.
Langdurige partners Nissan Motor Co. en Mitsubishi Motors Corp. zullen in totaal maar liefst 800 miljoen euro investeren in de entiteit. Qualcomm Inc. overweegt ook om aan boord te komen, met een overeenkomst die binnenkort bekend wordt gemaakt, vertelde financieel directeur Thierry Pieton aan verslaggevers.
Maar om een beursgang van Ampere tot een goed einde te brengen, zal Renault investeerders voor zich moeten winnen in een moeilijke marktomgeving voor beursnoteringen, die nog gecompliceerder is geworden door een meedogenloze prijzenoorlog voor elektrische auto’s.
Analisten zijn sceptisch over het vermogen van Renault om snel goedkope elektrische auto’s op de markt te brengen en wijzen op verontrustende ontwikkelingen voor de bredere industrie.
Omdat batterijen duur blijven en de productie van elektrische auto’s nog steeds aan het opschalen is, zijn goedkope elektrische auto’s meestal beperkt tot minimodellen met een korte actieradius in China die waarschijnlijk niet aanslaan in de rest van de wereld.
Tesla Inc. heeft lang gesproken over het bouwen van een model van 25.000 dollar, maar is daar nog niet mee doorgegaan. Volkswagen, dat een elektrische auto van minder dan 25.000 euro aan het bouwen is voor de Europese markten in 2025, heeft tijdelijke werknemers moeten ontslaan en ploegendiensten moeten verminderen omdat de vraag naar zijn elektrische auto’s achterbleef bij de verwachtingen.
De enige grote autofabrikant die goed geld verdient met elektrische auto’s is het Chinese BYD Co, en het is onduidelijk of zijn goedkoopste volledig elektrische modellen winstgevend zijn.
Renault heeft veel betaalbare auto’s met verbrandingsmotor gebouwd. De 4CV, die in het geheim werd ontwikkeld onder de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd op de markt gebracht als een “kleine auto voor iedereen”. Toen de verkoop begon in 1947 werd het de eerste Franse auto die meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.
Het bedrijf had nog meer succes met de R4 – ‘s werelds eerste in massa geproduceerde hatchback – en supermini’s zoals de R5, die het best verkochte model in Frankrijk was gedurende een groot deel van de jaren 1970 en 1980.
Om die traditie voort te zetten, heeft Renault jarenlang zijn Dacia Spring – die in Frankrijk begint bij 20.800 euro – op de markt gebracht als Europa’s meest betaalbare elektrische auto, hoewel het bedrijf hem in China assembleerde. Het is de bedoeling dat de nieuwe Twingo in Europa wordt gemaakt, mogelijk in Slovenië, vertelde de Meo aan Bloomberg Television.
Sommige investeerders blijven sceptisch. Hoewel het plan van Ampere goed in elkaar zit, is er nog niet genoeg bewijs dat nieuwe elektrische auto’s met een prijs tussen 20.000 euro en 25.000 euro succesvol en winstgevend kunnen zijn. Dit schreven analisten van UBS onder leiding van David Lesne in een rapport.
Bernstein’s Daniel Roeska prees de nieuwe Twingo en noemde Ampere een “zeer indrukwekkend bedrijf”, maar zijn team blijft twijfelen aan de noodzaak van een beursgang.
De Meo sluit niet uit dat hij de beursnotering van Ampere opschort als zijn verwachting voor een waardering van 8 miljard euro tot 10 miljard euro voor het bedrijf niet wordt waargemaakt.
De Meo: “Een beursnotering is ook belangrijk om een cultuur van prestaties en transparantie te voeden” voor Ampere. “Maar we gaan dat niet tegen elke prijs doen.”