Buitenland

Lot nieuwe Tesla Cybertruck hangt af van prijs en actieradius

20-11-2023 15:49

Tesla's Cybertruck. Bloomberg.

(Tom Randall, Bloomberg, 20 november 2023) – Wanneer Tesla Inc. volgende week begint met het leveren van Cybertrucks aan klanten, zal het een vraag beantwoorden met grote gevolgen voor de bredere auto-industrie: Hoeveel kost het ding eigenlijk?

Toen Elon Musk in 2019 voor het eerst een prototype onthulde, had hij het over een middenklasseversie met een actieradius van meer dan 480 kilometer die slechts 49.900 dollar zou kosten.

Op dat moment was dat slechts een paar honderd dollar van de gemiddelde prijs die consumenten betaalden voor een Ford F-150, Amerika’s best verkochte pick-up. De concurrerende prijs was net zo’n verrassing als de Cybertruck zelf.

Kostenstijging door inflatie

Maar dat was vier jaar en een pandemie geleden. Tesla heeft de specificaties van de bestelpagina van de Cybertruck verwijderd en Musk heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor de kosten en de productieproblemen. Door de inflatie is het gemiddelde bedrag dat voor nieuwe pick-ups wordt betaald met 28% gestegen.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Sommige reserveringshouders die van plan zijn om het lanceringsfeest op 30 november in Austin bij te wonen, vrezen voor een drastische prijsverhoging die de Cybertruck tot een speeltje voor de rijken zou kunnen degraderen.

60.000 dollar

Als het Tesla’s bedoeling is dat de Cybertruck met dubbele motor min of meer de F-150 volgt, dan zal de prijs uiteindelijk stijgen tot ongeveer 60.000 dollar.

Dat zou de scheidingslijn kunnen zijn die wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen een product dat echt is gebouwd voor het gebruik of een product dat meer de ijdelheid aanspreekt.

De Cybertruck zou aan beide kanten van die 60.000 dollar kunnen belanden. Sinds de onthulling van 2019 zijn de batterijprijzen met 12% gedaald en is de prijs van de Model 3 sedan met lange actieradius met 5% gedaald.

Nadat Ford Motor Co. de startprijs van zijn elektrische F-150 Lightning in juli had verlaagd naar 49.995 dollar, schreef Musk dat het “een goed voertuig was, alleen een beetje duur”.

Actieradius

Drie maanden later temperde Musk zijn grootspraak. “We hebben ons eigen graf gegraven met Cybertruck“, zei hij tegen analisten tijdens een earnings call, verwijzend naar hoe moeilijk het zou worden om de pick-up in grote aantallen te produceren.

De andere belangrijke Cybertruck-specificatie is het bereik van de batterij. Dit is vooral belangrijk voor vrachtwagenbezitters, omdat het vervoeren van zware ladingen op de snelweg het nominale bereik gemakkelijk kan halveren en opladen meer tijd kost voor grotere voertuigen.

Een actieradius van ongeveer 500 kilometer lijkt niet meer zo indrukwekkend nadat General Motors Co. een Chevrolet Silverado elektrische werktruck debuteerde die ruim 700 kilometer per lading kan afleggen.

Kosten per kilometer

Een goede maatstaf voor het vergelijken van pick-ups zijn de voertuigkosten per kilometer  actieradius. Een luxe avontuurlijke truck zoals de Rivian R1T kan wegkomen met hogere kosten per kilometer actieradius, maar Tesla heeft hogere volumecijfers voor de Cybertruck.

Het bedrijf heeft gezegd dat het de capaciteit zal hebben om 250.000 Cybertrucks per jaar te maken, wat meer is dan tien keer de eerste jaarverkoop van de Rivian R1T en Ford F-150 Lightning.

Om op een dag zoveel Cybertrucks te kunnen verkopen, is een toonaangevende prijs-per-kilometerverhouding nodig die grote delen van de vrachtwagenmarkt kan aanspreken.

Standard- en Performance-modellen

Bij de onthulling in 2019 beloofde Tesla drie versies van de Cybertruck. Aan de top stond een versie met drie motoren en een actieradius van meer dan 800 kilometer voor 69.900 dollar.

Er was ook een basismodel met achterwielaandrijving en een actieradius van 400 kilometer voor 39.900 dollar, een versie die waarschijnlijk niet beschikbaar zal zijn bij de lancering, als dat al ooit het geval zal zijn.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Tesla registreerde alleen de 2024-voertuigidentificatienummers voor de twee- en driemotorige varianten en in de regeringsdossiers wordt de versie met twee motoren aangeduid als Standard en de driemotorige als Performance-modellen.

Gestroomlijnde productiestrategie

Een deel van Tesla’s uitdaging is zijn gestroomlijnde productiestrategie. Autogiganten als GM en Ford bieden elk honderden verschillende subvarianten en uitrustingspakketten om aan elk klantenprofiel te voldoen.

Tesla daarentegen maakt slechts vier modellen – de 3, Y, S en X – elk met een paar basisopties voor maatwerk, zoals wielmaat, kleur en accuprestaties. Het idee is dat de besparingen door de gestroomlijnde productie opwegen tegen het gebrek aan opties.

One-size-fits-most

Deze one-size-fits-most aanpak kan problematisch blijken voor vrachtwagens. De behoeften van een bouwvakker, een voetbalvader uit de voorsteden, een veeboer en een avonturier in de buitenlucht overlappen elkaar niet altijd.

Daarom bieden de meeste truckmerken een veelvoud aan keuzes: gestripte werktrucks die beginnen rond de 40.000 dollar, vrachtwagens met zes wielen en verlengde bedden, en trucks van zes cijfers met luxueuze cabines met rugmassagers en gewatteerde lederen stoelen.

Traditionele pick-up kopers

De Cybertruck zal een zeer aantrekkelijke prijs moeten hebben – vergelijkbaar of beter dan het startpunt van 50.000 dollar voor de F-150 Lightning – om een kans te maken bij traditionele kopers van pick-ups, zegt Jessica Caldwell, hoofd inzichten van Edmunds.

Tesla’s eerste uitdaging zal zijn om te bewijzen dat de Cybertruck de juiste functionaliteit heeft en vervolgens om klanten te overtuigen om het ontwerp over het hoofd te zien.

“Dit wordt het moeilijkste voertuig voor Tesla om te lanceren,” zei Caldwell. “Het zal aanvankelijk heel goed verkopen omdat het echt aanslaat bij sommige kopers, maar niet bij de massamarkt. Daar zit het probleem.”

Tesla-bezitters

Het enige marktsegment waar de Cybertruck een kans op lijkt te hebben, zijn mensen die al een Tesla bezitten. Bloomberg ondervroeg begin dit jaar 3500 Tesla-eigenaren die in de komende twee jaar een nieuwe auto wilden kopen. Van deze kopers – van wie velen nog nooit een pick-up hebben gehad – overwoog 37% een Cybertruck.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Toen de Cybertruck in 2019 werd onthuld op een feest met een apocalyps-thema, waren het niet de lasers of rook of gecontroleerde vuuruitbarstingen die de menigte Tesla-superfans aan het gillen brachten. Het waren ook niet de schokkende geometrie, de voorhamerbestendige deuren of de niet zo splintervrije ramen van het voertuig.

Het hoogtepunt van het evenement was toen een paar eenvoudige prijs- en actieradiuscijfers in rode letters boven het podium flitsten.

Kleine lettertjes

Sindsdien hebben meer dan een miljoen mensen 100 dollar neergeteld om een plaats in de rij te reserveren voor een Cybertruck, zei Musk vorige maand tijdens Tesla’s earnings call. Dat zou genoeg moeten zijn om de verkoop enkele jaren vol te houden.

Wat er daarna volgt, hangt af van de kleine lettertjes die eind deze maand verschijnen.