Buitenland

Ook BP stopt met verschepen brandstoffen via Rode Zee

18-12-2023 15:46

BP

(Rachel Graham and Alex Longley, Bloomberg, 18 december 2023) – BP heeft gezegd dat het alle transporten door de Rode Zee zal stopzetten na de escalatie van aanvallen op koopvaardijschepen, wat bijdraagt aan de tekenen dat de handel door de vitale waterweg tot stilstand komt.

De beslissing van BP, het meest tastbare teken van verstoring van de energiestromen sinds het uitbreken van de oorlog tussen Hamas en Israël, komt dagen nadat alle grote containerrederijen ter wereld zeiden dat ze hun activiteiten tijdelijk stopzetten. Het Noorse Equinor ASA deed enkele uren later een soortgelijke aankondiging.

Volgens de eigenaar werd een brandstoftanker maandag getroffen door een “ongeïdentificeerd object”. Aanvallen vinden nu bijna dagelijks plaats. Een verzekeringscommissie die maritieme risico’s beoordeelt, heeft het gebied in de Rode Zee dat volgens haar het gevaarlijkst is, uitgebreid.

Beveiliging Rode Zee topprioriteit

De verstoringen zijn een schrille herinnering aan de inflatoire en economische druk die van de beveiliging van het gebied een topprioriteit maken. De VS en hun bondgenoten werken aan een plan om dat te doen, maar dat is nog niet afgerond. De Rode Zee vermijden betekent om Afrika heen varen, waardoor reizen duizenden kilometers langer worden en vrachtleveringen vertraging oplopen.

“Het is meer geëscaleerd dan we ooit hebben gezien,” zei Lars Barstad, CEO van de managementafdeling van tankereigenaar Frontline Ltd. in een interview met Bloomberg TV. “Het is een enorme risicovraag”

Twee grote eigenaars van olietankers, Maersk Tankers en Euronav NV, zeiden eind vorige week ook dat ze aandrongen op opties die hen het recht geven om het gebied te vermijden. Op maandag ging Euronav nog een stap verder en zei het gebied helemaal te zullen mijden.

Houthi’s

De door Iran gesteunde Houthi’s zeggen dat ze het gemunt hebben op schepen met banden met Israël als reactie op de oorlog van dat land met Hamas. Die banden leken de afgelopen week steeds minder sterk en de eigenaar van de tanker die maandag werd aangevallen, de Swan Atlantic, zei dat er geen verband was.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

“Er is geen Israëlische link in het eigendom (Noors), technisch management (Singapore) van het schip, noch in enig onderdeel van de logistieke keten voor de vervoerde lading,” zei Rieber & Son in een verklaring op zijn website.

De tanker vervoerde een grondstof voor biobrandstof naar La Reunion vanuit Frankrijk toen het werd aangevallen. Er vielen geen gewonden en het schip vaart op “eigen machines met alle systemen operationeel”, aldus Rieber & Son.

Gevaarlijkste wateren ter wereld

Het Joint War Committee breidde maandag het deel van de Rode Zee uit dat het tot de gevaarlijkste wateren ter wereld rekent. Die uitbreiding betekent dat schepen langer gedekt moeten zijn tegen oorlogsrisico’s. De kosten van zo’n dekking zijn bijna verdubbeld. De kosten van zo’n dekking zijn bijna vertienvoudigd sinds het begin van de aanvallen.

Drie containerschepen werden eind vorige week in een dag tijd aangevallen, waardoor eigenaars als MSC Mediterranean Shipping Co. SA, A.P. Moller-Maersk A/S, CMA CGM – de top drie – om plannen aan te kondigen om weg te blijven.

Op maandag zei de Duitse containercarrier Hapag-Lloyd AG, die vrijdag de afvaarten door de Rode Zee had gepauzeerd, dat het ook verschillende schepen rond zuidelijk Afrika zou sturen in plaats van door Suez. Dat zal zo blijven tot het kanaal en de Rode Zee weer veilig zijn, zei een woordvoerder.

Aardgasprijsstijging 13%

Er zijn 46 containerschepen die om het zuidelijke puntje van Afrika heen zijn gestuurd in plaats van via de Rode Zee en nog eens 78 wachten op instructies, zei Ryan Petersen, de oprichter van logistiekbedrijf Flexport op X.

Het omleiden betekent dat schepen geen gebruik kunnen maken van het Suezkanaal in Egypte, een kanaal voor 12% van de wereldwijde overzeese handel. Dat is op een moment dat één alternatieve handelsroute – het Panamakanaal – ook beperkt is geworden door droogte.

De belangrijkste aardgasprijs in Europa steeg met maar liefst 13%. Brent-oliefutures stegen ook.

De stap van BP geldt voor alle schepen die het bedrijf bezit en chartert.

“We zullen deze voorzorgspauze voortdurend evalueren, afhankelijk van de omstandigheden in de regio”, aldus de verklaring van BP.

De aanpak van BP en Equinor zal andere bedrijven onder druk zetten om hun voorbeeld te volgen.

Alternatieven overwegen

Equinor heeft ervoor gekozen om schepen om te leiden in het gebied, maar heeft nog geen beslissing genomen over verdere activiteiten, zegt woordvoerster Ellen Maria Skjelsbaek in een e-mail.

Het Noorse olie- en gasbedrijf volgt de situatie op de voet en is in gesprek met eigenaars van schepen die goederen namens het bedrijf vervoeren en “andere actoren in de sector”.

Een bemanningsbedrijf dat duizenden bemanningsleden op schepen plaatst uit een pool van meer dan 44.000 werknemers zei eerder dat het eigenaren adviseerde om alternatieven voor de Rode Zee te overwegen.

BP zei dat het welzijn van de bemanning de prioriteit van het bedrijf is, wat onderstreept dat commerciële druk – voorlopig althans – een ondergeschikte rol speelt in de besluitvorming van veel van ‘s werelds grootste bedrijven.

Wereldwijde LNG-handel

Het Suezkanaal heeft zich de afgelopen twee jaar ontpopt als de belangrijkste route voor de wereldwijde LNG-handel, gestimuleerd door de vraag van Europa naar de supergekoelde brandstof als belangrijkste vervanger van gas uit Rusland. Het belang van deze route is dit jaar toegenomen, omdat ladingen met bestemming Azië langere routes nemen vanwege de congestie van het Panamakanaal.

Het LNG-schip Celsius Geneva, dat leeg op weg was naar Suez, week afgelopen vrijdag uit naar de Rode Zee om in plaats daarvan de langere route via Kaap de Goede Hoop te nemen, zo blijkt uit gegevens van Bloomberg over scheepsvolging. Gunvor Group Ltd., die het schip beheert, weigerde commentaar te geven over de reden.