Ondernemen & zzp

Toezichthouders UK en EU draaien 20 miljard dollar overnamedeal Adobe en Figma de nek om

18-12-2023 16:28

Adobe
Gabby Jones/Bloomberg.

(Brody Ford, Leah Nylen, Samuel Stolton, Bloomberg, 18 december 2023) – Adobe Inc. ziet af van zijn overname van startup Figma Inc. ter waarde van 20 miljard dollar na aanvaringen met toezichthouders in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Adobe zal Figma een beëindigingsvergoeding van 1 miljard dollar betalen, aldus de bedrijven in een verklaring op maandag. Ze zagen “geen duidelijke weg” om goedkeuring te krijgen van de Europese Commissie en de Britse Competition and Markets Authority.

Adobe, al jaren dominant in creatieve software zoals Photoshop en Illustrator, kondigde de aankoop van Figma aan in september 2022.

De overname, die een van de grootste overnames ooit van een particuliere softwaremaker zou zijn geweest, was een enorme gok dat meer creatief werk op het web zal worden gedaan, een markt die Figma snel heeft veroverd. Hoewel Adobe minder dure, gestroomlijnde producten voor dat publiek heeft geïntroduceerd, zijn de meeste van haar aanbiedingen nog steeds desktop programma’s gericht op specialisten.

Drastische maatregelen

Maar toezichthouders in verschillende jurisdicties zeiden dat de deal weer een voorbeeld was van een gevestigde technische onderneming die een opkomende concurrent de nek omdraait. Britse toezichthouders stelden drastische maatregelen voor om de deal ongedaan te maken, wat Adobe afwees. Amerikaanse toezichthouders bereidden eerder dit jaar een rechtszaak voor om de overname te blokkeren.

Beide bedrijven “zijn het sterk oneens met de recente bevindingen van de toezichthouder, maar we geloven dat het in ons beider belang is om onafhankelijk verder te gaan,” zei Adobe CEO Shantanu Narayen in de verklaring.

De aandelen van Adobe stegen maandagochtend in New York met 2,2%.

Anurag Rana van Bloomberg Intelligence zei dat de beëindiging “niets verandert aan de dominante positie van Adobe op de markt voor creatieve software”.

Teken van zware concurrentiedruk

Wall Street-analisten zijn altijd lauw geweest over de deal vanwege het hoge prijskaartje. Hoewel Figma Adobe zou hebben geholpen om nieuwe gebruikers te bereiken, zagen sommigen de waardering als een teken van zware concurrentiedruk. De creatieve softwaregigant probeerde Figma eerder te kopen in 2020 en 2021 toen de startup snel op stoom kwam, volgens een dossier met details over hoe de fusie tot stand kwam. Uiteindelijk accepteerde Figma een bod dat de waardering verdubbelde op een moment dat veel collega’s dalingen zagen.

Figma wordt voornamelijk gebruikt voor het ontwerpen van app– of website-interfaces. Het versloeg de afgelopen jaren Adobe’s concurrerende XD product, dat nu wordt uitgefaseerd door het bedrijf. Adobe heeft betoogd dat de deal niet concurrentiebeperkend is omdat Figma geen tools maakt die concurreren met haar belangrijke producten zoals Photoshop, dat wordt gebruikt voor het bewerken van foto’s, of Premiere, dat wordt gebruikt voor het knippen van video.

Hogere prijzen

Toch trok het plan vergelijkingen met de overname van Instagram door Meta Platforms Inc. in 2012, een andere overname van een kleine, maar opkomende concurrent. De Britse Competition and Markets Authority voerde aan dat als Figma onafhankelijk zou blijven, het waarschijnlijk zou groeien om meer rechtstreeks met Adobe te concurreren.

Het combineren van de twee duidelijke marktleiders voor het ontwerpen van apps en het bewerken van andere media, zoals foto’s en logo’s, “zou een einde hebben gemaakt aan alle huidige en alle toekomstige concurrentie tussen hen,” zei EU-concurrentiechef Margrethe Vestager in een verklaring. “Ons diepgaand onderzoek toonde aan dat dit zou leiden tot hogere prijzen, verminderde kwaliteit of minder keuze voor klanten.”

‘Duizenden uren doorgebracht met toezichthouders’

Adobe en Figma hadden vorige week een ontmoeting met hoge ambtenaren van het Amerikaanse ministerie van Justitie om de zorgen van het Amerikaanse bureau over de deal te bespreken. Het ministerie van Justitie gaf niet direct commentaar.

“Het is niet de uitkomst waar we op gehoopt hadden,” schreef Figma CEO Dylan Field in een blogpost. “Maar ondanks de duizenden uren die we hebben doorgebracht met toezichthouders over de hele wereld om de verschillen tussen onze bedrijven, onze producten en de markten die we bedienen in detail te bespreken, zien we niet langer een weg naar goedkeuring van de deal door de toezichthouder.”