Economie

Extreme stijging verzekeringskosten scheepvaart via Rode Zee

20-12-2023 10:49

Suez kanaal
Camille Delbos/AFP/Getty Images/Bloomberg.

(Alex Longley, Ruth Liao, Yongchang Chin, Bloomberg, 20 december 2023) – De kosten voor het verzekeren van schepen die door de Rode Zee varen zijn deze week opnieuw gestegen nadat de toenemende aanvallen in de regio sommige schepen dwongen om de vitale waterweg te mijden, wat de noodzaak onderstreept om een gebied te beveiligen dat cruciaal is voor de wereldwijde handel.

De dekking is nu gestegen tot ongeveer 0,5% van de waarde van de romp van een schip, volgens drie mensen die betrokken zijn bij de markt. Dat is een scherpe stijging ten opzichte van eerder deze maand, toen de kosten ongeveer 0,1% tot 0,2% van de waarde van de romp bedroegen.

Taskforce

De VS en haar bondgenoten stellen een nieuwe taskforce samen om de door Iran gesteunde Houthi’s aan te pakken die de aanvallen op de koopvaardijvloot hebben opgevoerd in een nieuw risico voor de wereldeconomie. Ze overwegen ook mogelijke militaire aanvallen, maar volgens mensen die bekend zijn met de zaak blijft diplomatie voorlopig de voorkeursaanpak.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

De zogenaamde oorlogsrisicoverzekering wordt meestal uitgedrukt als een percentage van de waarde van het schip voor de periode dat een schip in risicovolle gebieden vaart. Dat percentage is meer dan vertienvoudigd ten opzichte van de periode voordat de aanvallen serieus begonnen te escaleren. Op maandag hebben de Londense verzekeraars de regio’s binnen de Rode Zee die als risicovol worden aangemerkt uitgebreid – een stap die het gebied waarin oorlogsrisicodekking nodig is effectief vergroot.

Transporten opschorten

A.P. Moller-Maersk A/S en de meeste andere grote containerrederijen hebben gezegd dat ze transporten door het gebied zullen opschorten. De prijzen van ruwe olie stegen maandag toen olie- en gasgiganten BP Plc en Equinor ASA zeiden dat ze voor een vergelijkbare aanpak zouden kiezen – waardoor de wereldwijde inflatierisico’s toenamen. Velen kiezen ervoor om in plaats daarvan duizenden kilometers rond het puntje van Afrika te varen.

“Beide opties, hogere premies en omvaren van Afrika, zullen een domino-effect hebben op de prijs van goederen,” zegt Toby Vallance, lid van het uitvoerend comité van het Londense Forum of Insurance Lawyers.

Voor een schip dat 100 miljoen dollar kost, vertaalt een uitgave van 0,5% zich in verzekeringskosten van 500.000 dollar per reis. Dit geldt voor koopvaardijschepen die routes varen in de zuidelijke Rode Zee of de Golf van Aden.

Vlotte doorvoer goederen

De verstoring van het scheepvaartverkeer door de Houthi-aanvallen, aangewakkerd door de voortdurende oorlog tussen Israël en Hamas, betekent dat beide belangrijke verkeersaders van de wereldhandel – het Panamakanaal en het Suezkanaal – nu hun eigen knelpunten hebben. Hierdoor komt  de vlotte doorvoer van goederen over de hele wereld in gevaar komt.

De verstoring zal de bevoorradingsketens verstoren, doordat schepen hun bestemming later bereiken dan verwacht en er vervolgens langer over doen om terug te keren om volgende ladingen op te halen. Toen een containerschip in 2021 het Suezkanaal volledig blokkeerde, duurde het maanden voordat de handel weer genormaliseerd was.

Ongeveer 90% van de wereldhandel gaat over zee en ongeveer 12% daarvan gaat door het Suezkanaal.