(Henry Meyer, Omar Tamo, Bloomberg, 20 december 2023) – De Houthi-rebellen in Jemen hebben gezworen schepen in de Rode Zee te zullen blijven aanvallen. Dit ondanks het besluit van de VS om een internationale marinemacht samen te stellen om de maritieme handel in een van de belangrijkste waterwegen ter wereld te beschermen. De door Iran gesteunde groep waarschuwde Washington ook dat het bereid is om vergeldingsmaatregelen te nemen als de VS kiest voor militaire aanvallen op Houthi-bases.
“We proberen onze militaire capaciteiten te ontwikkelen om alle obstakels te overwinnen en onze doelen te bereiken,” zei Houthi-leider Abdul Malik al-Houthi woensdag in een televisietoespraak. Als de VS Jemen aanvalt, “zullen we het doelwit vormen” door raketten en drones af te vuren op Amerikaanse slagschepen en andere schepen, voegde hij eraan toe.
De Houthi’s hebben geprobeerd om de Rode Zee reizen van verschillende brandstoftankers en vrachtschepen te verstoren, ogenschijnlijk ter ondersteuning van de Hamas militante groep in haar oorlog tegen Israël. Ze hebben de aanvallen in de afgelopen week opgevoerd, waardoor de scheepvaartmarkten in beroering raakten en de olieprijzen stegen. In het weekend schoten de Amerikaanse en Britse marine 15 drones neer die werden gelanceerd vanuit door Houthi gecontroleerde gebieden in Jemen.
De VS overweegt militaire actie tegen de Houthi’s, maar geeft nog steeds de voorkeur aan een diplomatieke oplossing, meldt Bloomberg.
Washington kondigde maandag aan dat het samenwerkt met Westerse en Arabische bondgenoten om een maritieme beschermingsmacht op te richten die schepen moet beveiligen die de Rode Zee bevaren, waar bijna 12% van de wereldhandel plaatsvindt.
Meer dan 100 containerschepen nemen nu de lange route rond Afrika om het geweld te vermijden, wat extra kosten en vertragingen met zich meebrengt, volgens de Zwitserse logistieke gigant Kuehne+Nagel International AG.
Artikel gaat verder na afbeelding.
De aanvallen van de Houthi’s “schaden de internationale scheepvaart niet” maar zijn alleen bedoeld om Israël te schaden, beweerde de leider van de rebellengroep. Ze hebben één schip gekaapt en geprobeerd andere in beslag te nemen, terwijl ze raketten afvuurden op verschillende andere schepen. Vorige week dreigde een hoge commandant schepen tot zinken te brengen.
Transportbedrijven maken zich echter steeds meer zorgen dat schepen van welk land dan ook in het vizier komen. Op maandag zei olie- en gasgigant BP Plc dat het alle transporten door de Rode Zee zal opschorten.
MSC Mediterranean Shipping Co, ‘s werelds grootste containerlijn, en A.P. Moller-Maersk A/S deden dagen eerder soortgelijke stappen. Dat betekent dat hun schepen om zuidelijk Afrika heen moeten varen in plaats van door het Suezkanaal, wat de reis duizenden kilometers langer maakt.
Saoedi-Arabië is voorstander van een gematigde aanpak van de crisis om te voorkomen dat de Houthi’s agressiever worden, aldus een lid van het Saoedische team dat met de Jemenitische groep onderhandelt. Dat zou een fragiele wapenstilstand in de Jemenitische oorlog in gevaar kunnen brengen en de poging van het koninkrijk om tot een permanent staakt-het-vuren te komen kunnen saboteren, zei de persoon.
De Houthi’s hebben herhaaldelijk bewezen dat ze cruciale infrastructuur in Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten kunnen verstoren of beschadigen. De meest verwoestende aanval die ze hebben opgeëist kwam in 2019, toen ze kortstondig de helft van de olieproductie van Saoedi-Arabië uitschakelden met een drone-aanval op een fabriek voor de verwerking van ruwe olie. Sinds de wapenstilstand met de Saoedi’s begin 2022 hebben ze grotendeels afgezien van het afvuren van drones en raketten op regionale buren.
De VS beschuldigt Iran ervan dat het de Houthi’s in staat stelt om schepen aan te vallen, wat de Islamitische Republiek ontkent. De Houthi’s hebben de afgelopen acht jaar financiering en training ontvangen van Teheran. Ze maken deel uit van de “as van verzet” tegen de VS en Israël, samen met Hamas, de in Libanon gevestigde Hezbollah en andere groepen.
Tenzij de VS de raketlanceerinstallaties, radars, vliegvelden en boten van de Houthi’s bombardeert, zullen hun inspanningen om de dreiging voor de scheepvaart te bestrijden niet effectief zijn. Dit zegt Riad Kahwaji, oprichter van INEGMA, een in Dubai gevestigde onderzoeksgroep op het gebied van veiligheid.
“Als het alleen gaat om het escorteren van schepen, zal de effectiviteit zeer beperkt zijn, omdat je dan een destroyer of fregat nodig hebt om elk schip dat in beide richtingen doorvaart te begeleiden,” zei hij.