(Brendan Murray, Alex Longley, Bloomberg, 28 december 2023) – De helft van de containervloot die regelmatig door de Rode Zee en het Suezkanaal vaart, vermijdt deze route nu vanwege de dreiging van aanvallen, volgens nieuwe gegevens uit de sector.
Uit de gegevens van Flexport Inc. blijkt dat 299 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 4,3 miljoen containers van koers zijn veranderd of van plan zijn dit te doen. Dat is ongeveer het dubbele van een week geleden en komt overeen met ongeveer 18% van de wereldwijde capaciteit.
Artikel gaat verder na afbeelding.
De omgeleide reizen rond Afrika kunnen tot 25% langer duren dan wanneer de kortere route via het Suezkanaal tussen Azië en Europa wordt gebruikt, volgens Flexport. Deze reizen zijn duurder en kunnen leiden tot hogere prijzen voor consumenten voor alles van sneakers tot voedsel tot olie als de langere reizen aanhouden.
De aanvallen in de Rode Zee worden uitgevoerd door de Houthi’s uit Jemen, die zeggen schepen aan te vallen die banden hebben met Israël om de Palestijnen te steunen. Maar ook schepen zonder directe banden met Israël zijn het doelwit geweest en nu de escalatie van de oorlog de wereldhandel bedreigt, probeert een door de VS geleide taskforce de veiligheid op de belangrijke waterweg te verbeteren.
Sommige schepen proberen hun neutraliteit uit te dragen terwijl ze de route blijven gebruiken. Drie schepen – twee containerschepen en een olietanker – varen momenteel door de waterweg en geven aan dat ze geen contact hebben gehad met Israël, volgens TankerTrackers.com en scheepsvolggegevens verzameld door Bloomberg. Alle drie deden eerder Rusland aan.
De trend in de cijfers van Flexport weerspiegelt een aparte telling door de Zwitserse expediteur Kuehne + Nagel International AG die, vanaf woensdag, 364 schepen met een capaciteit van 5 miljoen, 20-voets containers liet zien die omgeleid werden rond Afrika. Ter vergelijking: op 22 december waren dat er 314.
De cijfers tonen de omvang van de toenemende maritieme ontwrichting nadat de Houthi’s de afgelopen maand meer dan 100 aanvallen uitvoerden op commerciële schepen. Het containerschip MSC United VIII was dinsdag het doelwit toen het op weg was van Saudi-Arabië naar Pakistan.
Artikel gaat verder na afbeelding.
Vijftien containerschepen – waarvan 10 van A.P. Moller-Maersk A/S – zijn op koers gebleven of hebben onlangs hun omleidingsplannen opgegeven om de Rode Zee over te steken richting Suez, volgens de analyse van Flexport van Alphaliner-gegevens vanaf woensdag.
Maersk, ‘s werelds nummer 2 containerlijn, zei dat het zich voorbereidt om de Rode Zee doorvaart te hervatten “zodra dit operationeel mogelijk is”.
Hapag-Lloyd AG zei dat het haar schepen uit de buurt van het gebied zal houden, zelfs na de lancering van een door de VS geleide taskforce om de belangrijke handelsroute te beschermen tegen aanvallen van terroristen.
Volgens gegevens van Clarksons Research die donderdag werden vrijgegeven, daalde het aantal aankomsten in de Golf van Aden met 40% tussen 22 en 26 december, vergeleken met het gemiddelde voor de eerste helft van de maand.
Het aantal aankomende containerschepen daalde met 87%, het aantal gastankers met 30% en het aantal autoschepen met 25%.
Hetzelfde geldt voor de doorvoer via het Suezkanaal, die volgens Clarksons tussen 22 en 26 december met ongeveer 45% daalde voor schepen die naar het zuiden voeren.
De omleidingen rond het zuidelijke puntje van Afrika zorgen voor meer scheepscapaciteit en hogere vrachttarieven. Door de omleidingen rond Suez en de droogte die het zeeverkeer door het Panamakanaal beperkt, is het slechtst denkbare scenario een vermindering van 20% van de wereldwijde capaciteit, aldus Flexport.
Bloomberg Economics zegt dat hoewel de VS en hun partners met succes een groot deel van deze aanvallen hebben onderschept, zo’n defensieve strategie duur is en de risico’s de scheepvaartverzekeringen nog steeds omhoog sturen.
“Hoewel de door de VS geleide coalitie militair succesvol lijkt, is het voor grote scheepvaartmaatschappijen misschien niet voldoende om de doorvoer via de Rode Zee te hervatten”, zegt Gerard DiPippo, senior geo-economisch analist bij Bloomberg Economics.
“Hoe langer de aanvallen van de Houthi’s doorgaan, hoe meer druk er op de VS komt te staan om tot een offensief over te gaan, wat het risico van regionale escalatie met zich meebrengt.”
Voor bedrijven die vracht hebben op omgeleide schepen is het klauteren om nieuwe aankomsttijden te traceren.
“Dat gebeurt massaal op elk schip dat is omgeleid”, zei oprichter en CEO Ryan Petersen van Flexport vorige week in een interview met Bloomberg TV. “Teams draaien nu overuren om dit bij te houden.”