(Dasha Afanasieva, Bloomberg, 11 januari 2024) – Verstoring van de scheepvaart in de Rode Zee kan leiden tot inflatie op sommige consumptiegoederen, zei de CEO van Tesco donderdag.
“Als ze helemaal om Afrika heen moeten om in Europa te komen, verlengt dat de transporttijden, wordt de transportruimte beperkt en stijgen de transportkosten”, zei Ken Murphy tijdens een gesprek met journalisten. “Dus dat zou de inflatie op sommige goederen kunnen opdrijven, maar we weten het gewoon niet.”
Een reeks aanvallen door Houthi-terroristen uit Jemen op commerciële schepen die door de Rode Zee naar het Suezkanaal varen, hebben de kortetermijntarieven voor containervervoer tussen Azië, Europa en de VS sterk verhoogd. Niet lang na de verstoring als gevolg van de pandemie, heeft dit retailers opnieuw gedwongen om na te denken over de veerkracht van hun toeleveringsketens.
Murphy’s opmerkingen echoën die van andere detailhandelbazen. Simon Roberts, de CEO van J Sainsbury zei woensdag dat zijn supermarktketen nauw samenwerkt met de Britse overheid om de gevolgen van de onrust in de Rode Zee te beperken. Vorige week zei Simon Wolfson, CEO van Next, dat de situatie gevolgen zou hebben voor de meeste aandelen.
Murphy bagatelliseerde echter de directe gevolgen voor Tesco door te zeggen dat het aandeel van goederen die via dit kanaal worden verscheept voor de grootste supermarkt van Groot-Brittannië lager is dan voor andere retailers. “We hebben niet zoveel producten die via het kanaal komen als anderen,” zei hij. “En we hebben alternatieve bevoorradingsbronnen als we die nodig hebben.”