(Ken Moritsugu, Peking, AP, 11 januari 2024) – De Chinese export van auto’s steeg in 2023 met 63,7%, terwijl de binnenlandse verkoop, gestimuleerd door stimuleringsmaatregelen aan het einde van het jaar, met 4,2% steeg, aldus een brancheorganisatie donderdag.
Chinese autofabrikanten hebben op agressieve wijze de export uitgebreid op zoek naar groeimogelijkheden in eigen land nu de Chinese economie vertraagt. Ze hebben zich ook toegelegd op elektrische voertuigen (EV’s) omdat overheidssubsidies China hebben omgevormd tot ‘s werelds grootste EV-markt, zelfs nu de autoverkoop over het algemeen stagneert.
De totale autoverkoop in China bedroeg vorig jaar 21,9 miljoen auto’s, terwijl de export steeg tot 4,1 miljoen, meldde de China Association of Automobile Manufacturers. De binnenlandse verkoop is gedaald ten opzichte van een piek van ongeveer 24 miljoen in 2017.
De stijging in de export kan China voorbij Japan stuwen als ‘s werelds grootste exporteur van auto’s. Japan exporteerde 3,6 miljoen auto’s in de eerste 11 maanden van het jaar en het definitieve cijfer wordt verwacht op 31 januari.
Een explosieve groei van de verkoop aan Rusland hielp de Chinese export in 2023 omhoog, omdat Europese en Japanse autofabrikanten zich terugtrokken vanwege de oorlog in Oekraïne. China exporteerde 840.000 voertuigen naar Rusland in de eerste 11 maanden van vorig jaar, waaronder vrachtwagens en bussen, maar ook auto’s.
De China Passenger Car Association zei eerder deze week dat de vraag in Rusland en de buurlanden vertraagt en dat toekomstige groei van de export zal afhangen van een uitbreiding van de verkoop van EV’s in het buitenland. Chinese EV-fabrikanten hebben zich onder andere gericht op markten in Zuidoost-Azië, Europa en Australië.
De vereniging van fabrikanten geeft geen uitsplitsing voor elektrische voertuigen, maar uit gegevens van de vereniging van personenauto’s blijkt dat elektrische voertuigen goed zijn voor 24% van de verkoop van nieuwe auto’s in China in 2023, tegenover 12% in 2021. Inclusief hybrides bedroeg het aandeel van nieuwe-energievoertuigen in de totale verkoop vorig jaar 36%.
De Tesla Model Y was vorig jaar het best verkochte elektrische voertuig in China, met 646.800 verkochte exemplaren, gevolgd door de BYD Song sedan met 428.600 verkochte exemplaren, volgens het autoconcern.
De Model Y kost volgens de Tesla-website 266.400 tot 363.900 yuan (37.500 tot 51.200 dollar) en de BYD Song 129.800 tot 159.800 yuan (18.300 tot 22.500 dollar).
Bill Russo, oprichter van het Automobility-adviesbureau in Shanghai, zei dat Chinese bedrijven de elektrische auto hebben gedemocratiseerd door de prijs te verlagen. De volgende uitdaging zal zijn om kopers ervan te overtuigen dat een EV aan hun rijbehoeften kan voldoen. Maar de eerste stap is om het beschikbaar te maken tegen een prijs die hen zal overhalen om er een te overwegen, zei Russo.
“Dat is het paradigma dat de Chinezen hebben doorbroken, dat je een EV betaalbaar kunt maken,” zei hij in een recent interview. “Wat China doet met EV is de binnenlandse markt gebruiken om schaalvoordelen te genereren die het vervolgens internationaal kan toepassen.”
Fitch Ratings zei vorige maand in een rapport te verwachten dat het aandeel van nieuwe energievoertuigen, inclusief hybrides, in de totale Chinese verkoop zal stijgen tot 42%-45% in 2024. Fitch Ratings voorspelt ook dat de export dit jaar met 20% tot 30% zal groeien.
De Europese Unie, bezorgd over de stijgende import uit China, opende vorig jaar een handelsonderzoek naar Chinese subsidies voor elektrische voertuigen. Het onderzoek loopt nog.
De Chinese fabrikantenvereniging zei dat de totale verkoop van alle voertuigen, in binnen- en buitenland en inclusief vrachtwagens en bussen, de mijlpaal van 30 miljoen stuks zou bereiken in 2023, een stijging van 12% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het voorspelde dat de groei dit jaar zou vertragen tot ongeveer 3%.