Redactie, TPO, 9 februari 2024 – De interesse in producenten van elektrische auto’s op de beurs lijkt af te nemen vanwege teleurstellende resultaten, meldt het FD. Volvo Cars overweegt zelfs zijn belang in Polestar, voorheen een populaire dochteronderneming voor elektrische auto’s, af te stoten.
Ondertussen vertragen traditionele automerken hun elektrische plannen, wat enthousiast wordt ontvangen door investeerders.
De markt voor batterijauto’s staat voor uitdagingen, vooral gezien de ambitieuze doelen voor emissiereductie en de verbanning van verbrandingsmotoren in Europa tegen 2035. Ondanks deze doelstellingen lijkt de vraag naar batterijauto’s af te nemen, wat leidt tot zorgen bij fabrikanten wereldwijd en tot aanpassingen in hun investeringsstrategieën.
De toenemende concurrentie en prijsdruk hebben geleid tot een prijzenoorlog, aangevoerd door bedrijven als Tesla en BYD. “Tesla en enkele Chinese bedrijven kunnen zich de vraagterugval en scherpe prijzenslag veroorloven, maar het kan de Europese auto-industrie van haar toekomst beroven”, zegt automarktexpert Ferdinand Dudenhöffer in het Duitse blad Capital. Volgens hem lijdt Volkswagen inmiddels verlies op elke verkochte batterijauto.
Om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen, pleiten experts voor overheidssteun in de vorm van aanschafsubsidies. Het is cruciaal voor Europese autofabrikanten om zich aan te passen aan deze veranderende marktdynamiek om niet achterop te raken.
Renault en Stellantis presenteren donderdag hun cijfers, terwijl Mercedes een week later volgt. Beleggers anticiperen sinds eind januari al op verminderde investeringen en een hogere vrije kasstroom. De autosector in de pan-Europese Stoxx 600 steeg met 6,9 procent, waarbij Stellantis 13,4 procent won, Renault 7,8 procent, en BMW 7,6 procent. Mercedes (6,4 procent) en Volkswagen (2,6 procent) bleven echter achter.
De jaarcijfers zullen meer inzicht geven in de strategische stappen van de bedrijven, zoals het vergroten van het aandeel hybride auto’s om te voldoen aan strengere regelgeving in 2025. Hoewel deze aanpassingen mogelijk zijn, benadrukken experts dat de sector uiteindelijk gedwongen zal worden om naar batterij-elektrisch te gaan.
Bedrijven staan voor een uitdaging om de kosten te beheersen terwijl ze de overstap maken, omdat het uitstel van deze transitie hun marktaandeel kan schaden.