Redactie, TPO, 27 februari 2024 – Voor het eerst sinds eind 2022 is het aantal ondernemers dat verwacht de verkoopprijzen te kunnen verhogen, weer toegenomen. Voornamelijk in de bouw en zakelijke dienstverlening zien ondernemers mogelijkheden om prijzen op te schroeven.
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van januari 2024, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW.
Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 verwachtte ruim 22 procent van de ondernemers hun verkoopprijzen te verhogen, een stijging ten opzichte van de 16 procent in het laatste kwartaal van het voorgaande jaar.
Echter, ongeveer de helft van de ondernemers geeft aan dat zij de kostenstijgingen waarmee zij geconfronteerd worden, niet volledig kunnen doorberekenen aan hun klanten. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan duurdere energie en grondstoffen.
Slechts een kleine 4 procent van de ondernemers zegt in staat te zijn om deze kostenstijgingen volledig door te berekenen, terwijl 42 procent een groot deel kan doorberekenen, 46 procent nauwelijks, en ruim 6 procent helemaal niet.
Relatief gezien kunnen ondernemers in de bouw en zakelijke dienstverlening hogere kosten makkelijker doorberekenen. Aan de andere kant blijkt dat ondernemers in sectoren zoals landbouw, bosbouw en visserij de kostenstijgingen helemaal niet kunnen doorberekenen, waarbij 31 procent dit aangeeft.
Detailhandel, horeca en groothandel behoren tot de sectoren waar ondernemers de kostenstijgingen niet of nauwelijks kunnen doorberekenen.
Daarnaast tonen de resultaten aan dat bijna 20 procent van de ondernemers de kostenstijgingen als de meest zorgelijke ontwikkeling binnen hun bedrijf beschouwt, terwijl een groter aantal, 24 procent, zich meer zorgen maakt over de krapte op de arbeidsmarkt.