Binnenland

ACM: Meer onderzoek nodig naar overname RTL Nederland door DPG Media

17-05-2024 11:43

Hoofdkantoor van DPG Media in Antwerpen. Chedko/Shutterstock

Redactie, TPO, 17 mei 2024 – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat er meer onderzoek nodig is naar de mogelijke gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media, meldt Villamedia.

Deze fusie zou resulteren in een machtig mediabedrijf met een breed scala aan aanbod, variërend van televisie tot radio en dagbladen. De ACM wijst op potentiële negatieve effecten voor de omvang, kwaliteit en diversiteit van het nieuwsaanbod voor consumenten, gebaseerd op marktonderzoek.

‘Mogelijk afname nieuwsaanbod diversiteit’

DPG Media heeft aangegeven 1,1 miljard euro te willen betalen voor de overname. Volgens de ACM bestaat het risico dat DPG na de overname de kwaliteit en toegankelijkheid van nieuws zou kunnen verlagen, bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over verschillende kanalen te verspreiden in plaats van afzonderlijk.

Ook bestaat het gevaar dat DPG minder gratis nieuws zou kunnen aanbieden, wat zou kunnen leiden tot een afname van de omvang, kwaliteit en diversiteit van het algemene nieuwsaanbod.

DPG Media omvat diverse dagbladen zoals het AD en de Volkskrant, online nieuwsplatform Nu.nl en radiozenders Qmusic en JOE. RTL Nederland is onder meer bekend van de zenders RTL 4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ en streamingdienst Videoland, evenals de nieuwswebsite rtl.nl.

‘Invloed op de nieuwskeuze van het ANP’

De ACM waarschuwt ook voor mogelijke versteviging van de onderhandelingspositie van DPG tegenover het persbureau ANP na de overname van RTL. Dit kan leiden tot lagere tarieven voor het ANP en zelfs invloed hebben op de nieuwskeuze van het ANP, wat gevolgen kan hebben voor andere mediabedrijven die diensten van het ANP afnemen en uiteindelijk voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

DPG Media en RTL moeten nu beslissen of ze de overname willen voortzetten, waarvoor ze dan een vergunning moeten aanvragen. De ACM zal vervolgens een diepgaand onderzoek uitvoeren naar de mogelijke gevolgen van de overname.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Wij hebben inderdaad vernomen dat de ACM extra tijd neemt om de voorgenomen overname van RTL Nederland nader te onderzoeken. DPG Media vindt het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af.”