Redactie, TPO, 20 augustus 2024 – De huidige problemen op het hoofdrailnet stapelen zich op, meldt het ANP. Zo is er een tekort aan treinen, gelden er tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele spoortrajecten en zorgen toenemende werkzaamheden voor verstoringen in de dienstregeling.
De situatie is vooral problematisch op de hogesnelheidslijnen (HSL), waar treinen die normaal 300 kilometer per uur rijden, op sommige trajecten slechts 80 kilometer per uur mogen rijden vanwege instabiele viaducten.
John Voppen, topman van spoorbeheerder ProRail, bevestigt dat ook voor 2025 een toename van werkzaamheden gepland staat. “Het aantal werkzaamheden in 2025 is 30 procent hoger dan in 2022”, zegt Voppen. Dit is deels te wijten aan verouderde infrastructuur, die na veertig jaar toe is aan vervanging. Daarnaast willen de spoorbedrijven de infrastructuur toekomstbestendig maken.
Koolmees geeft aan dat er met man en macht wordt gewerkt om de situatie te verbeteren, maar hij blijft realistisch: “De realiteit is dat onze problemen niet zomaar verholpen zijn. Wanneer ze volledig opgelost zijn, weet ik niet.”