Redactie, TPO, 23 augustus 2024 – Twee schepen van de Suezmax-klasse, die theoretisch vol door het Suezkanaal en vervolgens door de door Houthi’s bedreigde wateren ten zuiden ervan hadden kunnen varen, verplaatsten hun ladingen in plaats daarvan eerder deze maand naar de supertanker Gold Pearl nabij Port Said in Egypte.
Nadat het de ladingen had overgenomen, lag het grotere schip, een zogenaamde zeer grote ruwe-olietanker, te diep in het water om door de 120-mijl lange waterweg te varen, waardoor het in plaats daarvan om Afrika heen moest varen, meldt Bloomberg.
Het is niet zeker dat de ingewikkelde logistiek bedoeld was om de Houthi’s te vermijden, vooral omdat andere Russische ladingen nog steeds door de Rode Zee varen. Echter, tankers die de vaten van het land vervoeren, zijn aangevallen door de militanten. Dat maakt sommige bemanningen en scheepseigenaren mogelijk terughoudend om door het gebied te reizen.
De Suezmax-tankers Apus en Arlan, elk met ongeveer 1 miljoen vaten uit de Zwarte Zeehaven Novorossiysk, kwamen eerder deze maand bijeen met de Gold Pearl.
Telefoontjes en berichten naar nummers en e-mailadressen die vermeld staan in de maritieme database Equasis voor de beheerders van de drie schepen werden niet beantwoord.
De overdracht van de Apus vond plaats tussen 6 en 8 augustus, blijkt uit trackinggegevens die door Bloomberg zijn gecontroleerd. De twee schepen verplaatsten zich gedurende de twee dagen samen.
De overdracht van de Arlan was verborgen. Het schip leek op hetzelfde digitale volgsysteem dichter bij Israël te zijn, toen het een paar dagen later de wissel bij Egypte uitvoerde.
Satellietbeelden die door Bloomberg zijn bekeken, tonen de Arlan en de Gold Pearl naast elkaar op 10 augustus in de buurt van Sidi Kerir. Dat suggereert dat het automatische signaal van de Suezmax werd gemanipuleerd, een praktijk die bekend staat als spoofing.
De identiteit van de twee schepen die betrokken waren bij de ladingwissel naar de Gold Pearl werd bevestigd door TankerTrackers.com Inc., dat gespecialiseerd is in het detecteren van heimelijke scheepsbewegingen.
Kort nadat het op 11 augustus het gebied rond Port Said verliet, werd de diepgang van de Gold Pearl bijgewerkt om aan te geven dat het vol was, wat consistent is met het overnemen van de ladingen van de Suezmax. De Gold Pearl verlaat nu de Middellandse Zee en heeft koers gezet naar Singapore.
Eerder gaf het schip een havenbezoek aan Algeciras in Spanje aan en stopte het kort ten oosten van Malta, waar het ontmoette met een producttanker, waarschijnlijk om brandstof in te nemen voor de lange reis.
Als de uiteindelijke bestemming van het schip China zou zijn, zouden de schaalvoordelen van het gebruik van een grotere tanker voor de extra afstand de omweg rond Afrika kunnen verklaren.
De meeste Russische ruwe olie zendingen vanuit de Baltische en Zwarte Zeehavens passeren nog steeds door het kanaal en de Rode Zee naar India en China.
Echter, verschillende zijn aangevallen door de Houthi’s uit Jemen, die schepen in het zuiden van de Rode Zee aanvallen als reactie op de militaire operatie van Israël in Gaza. De schepen zijn ondanks herhaalde verzekeringen van de rebellen dat Chinese en Russische schepen verzekerd zijn van een veilige doorgang, toch aangevallen.
Een derde schip-tot-schip overdracht met Russische Urals-olie werd begin augustus in hetzelfde gebied uitgevoerd.
De Aframax-tanker Arabela, die ongeveer 730.000 vaten uit de Russische Baltische haven Primorsk vervoerde, droeg zijn lading over aan het vergelijkbaar grote schip Life, dat het vervolgens vervoerde naar de Turkse haven Tutunciftlik, nabij Istanbul.
Scheepvaartgegevens tonen aan dat de Life eigendom is van het in Istanbul gevestigde Modern Gemi Isletmeciligi AS. Tot maart heette het schip Beks Sun en was het eigendom van Beks Denizcilik ve Ticaret.