Redactie, TPO, 27 augustus 2024 – Het bedrijf bevindt zich “in de beginfase van het selecteren van een geschikte locatie binnen de Europese Unie”, aldus CEO He Xiaopeng in een interview met Bloomberg. Xpeng speelt hiermee in op de recente verhoging van importtarieven op elektrische voertuigen uit China, die kunnen oplopen tot 36,3 procent. Voor het Chinese bedrijf betekent dit een extra heffing van 21,3 procent.
Door lokaal te produceren in Europa hoopt Xpeng de impact van de hogere tarieven te verminderen en zijn concurrentiepositie te versterken. En het is niet de enige Chinese autofabrikant met deze strategie; ook BYD, Zeekr en Chery Automobile overwegen productie in Europa om de hogere heffingen te omzeilen.
De verhoging van de tarieven door de EU is een reactie op de vermeende oneerlijke voordelen die Chinese fabrikanten genieten door overheidssubsidies.
Daarnaast plant Xpeng de oprichting van een groot datacenter in Europa om zijn kennis op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en geavanceerde rijhulpsystemen verder te ontwikkelen. Deze technologieën zijn essentieel voor de toekomst van zelfrijdende auto’s, waarbij bestuurders mogelijk minder dan één keer per dag het stuur hoeven aan te raken tijdens het pendelen.
Xpeng ziet verder meer mogelijkheden in de samenwerking met Volkswagen. Deze samenwerking heeft al geleid tot verbeterde winstmarges en een beter beheer van complexe toeleveringsketens. Het bedrijf blijft investeren in AI-onderzoek en de ontwikkeling van eigen chips, die volgens He Xiaopeng een cruciale rol zullen spelen in de toekomstige generatie van ‘intelligente’ voertuigen.