Redactie, TPO, 29 augustus 2024 – Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA werden er in juli 102.705 volledig elektrische auto’s geregistreerd, wat neerkomt op een daling van bijna 11 procent ten opzichte van vorig jaar, meldt het ANP.
Hierdoor is het marktaandeel van elektrische auto’s gedaald naar 12,1 procent, vergeleken met 13,5 procent een jaar eerder. Hoewel de verkoop in landen als België, Nederland en Frankrijk toenam, kon dit de forse daling van bijna 37 procent in Duitsland niet goedmaken.
Hybride voertuigen zijn daarentegen populairder geworden, omdat consumenten op zoek zijn naar betaalbaardere alternatieven die minder afhankelijk zijn van de beperkte laadinfrastructuur. In veel landen verloopt de uitbreiding van het laadnetwerk traag, wat hybride auto’s aantrekkelijker maakt.
In juli werden ruim 273.000 hybride auto’s verkocht, exclusief plug-in hybrides, wat een stijging van bijna 26 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder.
Vooral in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië nam de verkoop van hybrides toe. Het marktaandeel van deze voertuigen steeg daarmee naar 32 procent, vergeleken met 25,5 procent in juli 2023.
Ondanks de terugval in de verkoop van volledig elektrische auto’s blijven consumenten steeds minder kiezen voor benzine- en dieselmodellen. De verkoop van benzineauto’s daalde met 7 procent, terwijl diesels een daling van iets meer dan 10 procent zagen.
Hierdoor stegen de totale autoverkopen in Europa in juli licht met 0,2 procent naar 852.051 stuks, met een totaal van meer dan 6,5 miljoen verkochte auto’s in de eerste zeven maanden van het jaar, een stijging van 3,9 procent.