Redactie, TPO, 3 september 2024 – Het kabinet heeft deze basisvaardigheden als prioriteit gesteld in het Herstelplan Kwaliteit Onderwijs, zoals benadrukt in het hoofdlijnenakkoord.
Sinds 2022 hebben al ruim 5.100 scholen in het primair, voortgezet en voortgezet speciaal onderwijs gebruikgemaakt van subsidies vanuit het Masterplan basisvaardigheden, aldus het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Ongeveer 1,5 miljoen leerlingen, ofwel ruim 60 procent van het totaal aantal leerlingen in Nederland, zijn inmiddels bereikt. Scholen met een ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs worden actief aangemoedigd om een subsidieaanvraag in te dienen.
Staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie Mariëlle Paul (VVD):
“Iedere leerling moet goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. We werken daarom al geruime tijd aan het op een hoger niveau brengen van deze basisvaardigheden. Leraren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals werken hier keihard aan. Grote klasse hoe ze dat dagelijks doen. Maar we zijn er nog niet. Dit vergt een lange adem en het is daarom zaak om vast te houden aan de ingezette koers. Alleen zo kunnen we er samen voor zorgen dat elk kind een stevige basis meekrijgt.”
De aanpak voor verbetering is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en de onderwijspraktijk, en wordt afgestemd op de specifieke context van elke school. Concrete acties kunnen onder andere het oprichten van een schoolbibliotheek in samenwerking met de lokale bibliotheek omvatten.
Scholen maken ook gebruik van rijke teksten om leerlingen meer te leren over de wereld en hen taalvaardiger te maken. Dit gebeurt door het lezen van goed geschreven en uitdagende teksten uit boeken tijdens vakken als aardrijkskunde en geschiedenis, wat bijdraagt aan leesplezier en -motivatie.
Bij rekenen en wiskunde worden methoden ingezet die ook in andere vakken worden toegepast, zodat de leerstof beter beklijft.
Verder zetten scholen steeds vaker in op de professionalisering van docenten om de onderwijskwaliteit op lange termijn te verbeteren.
Door deze maatregelen hoopt men een significante verbetering in de basisvaardigheden van leerlingen te realiseren.