Redactie, TPO, 5 september 2024 – Het ministerie vraagt de Europese Commissie om advies over de nieuwe plannen, meldt het ANP.
Het aangepaste voorstel komt voort uit reacties van diverse betrokken partijen sinds eind mei. Op basis van nieuwe en gedetailleerdere informatie uit de luchtvaartsector blijkt dat sommige maatregelen om de geluidsoverlast te beperken effectiever zijn dan gedacht, wat ruimte biedt voor een hoger aantal vluchten.
Het nieuwe plafond moet vanaf november 2025 van kracht worden. Minister Madlener benadrukt echter dat de uitkomsten van de berekeningen nog kunnen veranderen.
Naast het verhogen van de maximale vliegcapaciteit neemt Schiphol aanvullende maatregelen om de geluidsoverlast te verminderen. Er komen hogere tarieven voor luidruchtige vliegtuigen. Daarnaast vernieuwen luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia hun vloot en zet KLM ’s nachts stillere toestellen in. Het aantal nachtvluchten blijft echter zoals eerder aangekondigd dalen van 32.000 naar 27.000 per jaar.
Plannen voor een middagpauze op de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan zijn geschrapt, omdat zowel omwonenden als luchtvaartmaatschappijen hiertegen waren.
De Europese Commissie onderzoekt nu of alle procedures correct zijn gevolgd.