Redactie, TPO, 10 september 2024 – Dat stelt Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Andere maatregelen, zoals een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat de minister aan de Kamer over.
Het onderscheid zou vooral gebaseerd zijn op kenmerken zoals de dikkere banden of het lagere frame van fatbikes. Onderzoekers stellen echter dat deze eigenschappen niet per se leiden tot meer onveiligheid, meldt het ANP.
Bovendien verwacht Madlener dat de markt zich snel zou aanpassen, waarbij fabrikanten fietsen met smallere banden of hogere frames zouden ontwikkelen om aan nieuwe regels te voldoen.
In #Rotterdam was ik vandaag bij de campagneaftrap tegen het opvoeren van e-bikes: ‘t kan hard gaan’. @TeamAlert en ik spraken met jongeren over de gevaren van het opvoeren van e-bikes. Ook zag ik hoe de @Politie handhaaft en hoe een rollentestbank werkt. pic.twitter.com/oBp2eOU6RD
— Barry Madlener (@MinisterIenW) September 5, 2024
De Tweede Kamer debatteert woensdag over verkeersveiligheid. De PVV heeft al steun uitgesproken voor een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes in te voeren.
Voor een minimumleeftijd is echter een wetswijziging nodig, die dan voor alle fietsen met trapondersteuning geldt. Of de partijen dit ook ondersteunen voor alle elektrische fietsen, blijft nog onduidelijk.
Madlener wijst erop dat elke leeftijdsgrens voor- en nadelen heeft. Een grens van 12 jaar is moeilijk te handhaven zonder identificatieplicht, die pas vanaf 14 jaar geldt. Een leeftijdsgrens van 16 jaar zou daarentegen scholieren treffen die lange afstanden naar school fietsen, wat complicaties kan opleveren.