Redactie, TPO, 22 oktober 2024 – De daling is vooral te zien in Duitsland, de grootste automarkt van Europa. Daar is de verkoop van elektrische auto’s met maar liefst 28,6 procent gedaald. Mogelijk speelt de afbouw van subsidieregelingen voor elektrische auto’s hierin een rol. In Nederland, België en Frankrijk stijgt de verkoop van elektrische auto’s juist.
Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s in Europa daalde in de eerste drie kwartalen van 2024 naar 13,1 procent, tegenover 14 procent in dezelfde periode vorig jaar.
Niet alle automerken worden even hard getroffen door deze trend. Stellantis, het moederbedrijf van merken als Opel, Fiat, Peugeot en Citroën, zag de verkopen met bijna 6 procent dalen. Ook Ford, Kia, Mini, Tesla en Mercedes-Benz hebben te maken met teruglopende verkopen.
Aan de andere kant laten Mitsubishi, Honda en Volvo juist een sterke groei zien. Zij verkochten in de eerste drie kwartalen van 2024 bijna 60 procent meer auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar.
Bron: ANP