Binnenland

Aantal vrijstellingen van leerplicht verdubbeld: zorgen over onderwijs en toezicht

23-10-2024 17:12

Illustratiefoto @Pixabay

Het aantal kinderen dat door de overtuigingen van hun ouders niet naar school hoeft te gaan, is de afgelopen jaren verdubbeld. Op dit moment hebben meer dan 2100 jongeren een vrijstelling van de leerplicht, terwijl dit aantal in 2018 nog rond de duizend lag. Ingrado, de vereniging van ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de controle op de leerplicht, uit zijn bezorgdheid over deze ontwikkeling.

 

Redactie, TPO, 23 oktober 2024 – Bovendien ontvangt de vereniging ook steeds meer vragen van leden over de situatie van deze kinderen.

De oproep tot actie van Ingrado volgt op een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam. De rechters hebben twijfels geuit over de kwaliteit van het onderwijs dat kinderen thuis ontvangen. In een specifieke zaak over een meisje dat vanwege de religieuze overtuigingen van haar ouders niet naar school ging, werd de behoefte aan striktere controles benadrukt. De ouders probeerden een vrijstelling te krijgen, maar kregen die niet.

‘Ouders vinden het onderwijs niet passend voor hun kinderen’

Volgens Corien van Starkenburg, bestuurder van Ingrado, denken steeds meer ouders dat het onderwijsstelsel niet aansluit bij de behoeften van hun kinderen. Ze merkt op dat het aantal aanvragen voor vrijstellingen aanzienlijk is gestegen, vooral sinds de coronapandemie.

Hoewel er ook vóór die tijd al een lichte toename waarneembaar was. Deze trend roept vragen op over de toegankelijkheid en relevantie van het huidige onderwijssysteem.

Ouders die een vrijstelling willen, dienen deze een maand voordat hun kind leerplichtig wordt aan te vragen. Daarnaast moeten zij voor elk nieuw schooljaar een nieuwe aanvraag indienen.

Vrijstelling zorgt voor toezichtverlies

Van Starkenburg wijst erop dat zodra ouders een vrijstelling hebben verkregen, zij uit het zicht van de leerplicht raken. Er bestaat geen verplichting tot thuisonderwijs en ouders zijn niet verplicht om verantwoording af te leggen. Dit is zorgwekkend, omdat het niet duidelijk is of jongeren hun recht op onderwijs en ontwikkeling daadwerkelijk kunnen benutten.

Hoewel sommige ouders zich inspannen om kwalitatief goed thuisonderwijs te bieden, worden er door leerplichtambtenaren ook schrijnende gevallen aangetroffen. Kinderen die naar het vervolgonderwijs willen, kunnen dat niet omdat ze onvoldoende zijn opgeleid of de taal niet beheersen.

Ingrado pleit daarom voor een herziening van de leerplichtwet, die dateert uit 1969 en volgens hen niet meer toereikend is in de huidige tijd met diverse ideeën van ouders over onderwijs.

Bron: ANP